کسب و کارهای با محوریت تفریحات و سرگرمی کودکان، یکی از جذابترین و در عین حال چالش برانگیزترین حوزههایی هستند که میتوان به آنها ورود کرد. راه اندازی خانه بازی و تأسیس مهد کودک هم از این قاعده مستثنی نیستند.
خانه بازی و مهد کودک در ظاهر هدف کسب و کار یکسانی دارند، ولی اگر بخواهیم از زاویه ارزش گذاری کسب و کار و میزان بازدهی مالی این دو کسب و کار را با هم مقایسه کنیم، احتمالاً تفاوتهای قابل توجهی با هم خواهند داشت.
اگر شما هم از علاقهمندان به کسب و کارهای حوزه کودکان هستید و بین راه اندازی خانه بازی و مهد کودک، هنوز به تصمیم قطعی نرسیدهاید، پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله ابعاد مختلف راه اندازی خانه بازی و مهد کودک را با هم بررسی میکنیم تا ببینیم در نهایت کدامیک بیشتر ارزش سرمایه گذاری دارد.
فاکتورهایی که در این مطلب برای مقایسه راه اندازی خانه بازی کودکان با مهد کودک در نظر گرفتهایم، به این ترتیب هستند:
- تجهیزات خانه بازی و مهد کودک
- مجوزهای تأسیس و راه اندازی
- ابعاد و متراژ فضای مورد نیاز
- میزان تخصص و مهارت پرسنل
- بازدهی مالی و بازگشت سرمایه
تجهیزات خانه بازی و مهد کودک
اولین موضوعی که در بحث راه اندازی خانه بازی و مهد کودک مطرح میشود، خرید تجهیزات و وسایل بازی است. همان طور که میدانید، اولین رسالت این دو کسب و کار سرگرم کردن کودکان با بازی و تفریحات بازی محور است. از این رو خرید تجهیزات خانه بازی و مهد کودک، مهمترین بخش شروع این فعالیتها است برای خرید می توانید اینجا کلیک کنید.تنوع وسایل و تجهیزات بازی کودکان زیاد است و شرکتهایی مانند بازی سازان، سالهاست که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکنند، بنابراین در مورد تأمین این تجهیزات مشکلی وجود ندارد.
در مورد بحث خرید وسایل خانه بازی و مهد کودک هم، هزینهها برای هر دو حوزه تقریباً یکسان است. چون از همان وسایل و تجهیزاتی که در مهد کودک استفاده میشود، برای تجهیز خانه بازی کودکان هم استفاده میکنند. بنابراین از نظر خرید و تأمین تجهیزات، هر دو حوزه هزینههای یکسانی دارند.
مجوزهای تأسیس مهد کودک و راه اندازی خانه بازی
فاکتور بعدی، مجوزها و تأییدیههای قانونی مورد نیاز برای راه اندازی این دو کسب و کار است. کسی که برای تأسیس مهد کودک اقدام میکند، باید مطابق ماده 78 قانون کار از سازمان بهزیستی مجوز فعالیت دریافت کند. البته از ابتدای سال 1400 صدور مجوزها به صورت موقت به اداره آموزش و پرورش واگذار شده و با محدودیتهای همراه است. هنوز اطلاعات دقیقی درباره این محدودیتها در دسترس نیست.
اما راه اندازی خانه بازی نیاز به مجوز رسمی ندارد. در واقع هنوز اداره یا سازمان خاصی برای اعطای مجوز راه اندازی خانه بازی تعیین نشده است و میتوانید بدون صرف زمان و هزینه برای این کار، نسبت به شروع کسب و کارتان اقدام کنید.
ابعاد و متراژ فضای مورد نیاز برای خانه بازی و مهد کودک
موضوع دیگری که برای راه اندازی خانه بازی و مهد کودک اهمیت دارد، فضای مورد نیاز و ابعاد محل است. برای راه اندازی خانه بازی حداقل به 100 مترمربع فضا نیاز داریم. موقعیت مکانی این فضا هم میتواند در محلههای مسکونی، نزدیک مدارس یا مراکز خرید باشد. اما در مورد ابعاد و متراژ فضای مورد نیاز برای تأسیس مهد کودک استانداردهای خاصی وجود دارد.
ابعاد مهد کودک با توجه به گروه سنی کودکان و تعداد آنها متفاوت است. به عنوان مثال، فضای مورد نیاز برای کودکان 3 تا 6 سال، به ازای هر کودک 3 الی 6 مترمربع و برای کودکان 1 تا 3 سال، به ازای هر کودک 2 الی 3 مترمربع است. به این ترتیب یک مهد کودک با ظرفیت نگهداری از 30 کودک باید فضایی در حدود 200 مترمربع داشته باشد.
اگر داشتن تهویه مناسب، استانداردهای ایمنی، تجهیزات پزشکی و… را هم به این فضا اضافه کنید، خواهید دید که چالشهای انتخاب فضا برای مهد کودک خیلی بیشتر از خانه بازی است. به خصوص اگر برای تجهیز مهد کودک از وسایل شهربازی روباز یا وسایل بازی پارکی استفاده کنید، به فضای بیشتری نیاز پیدا خواهید کرد. لیست وسایل شهربازی روباز را میتوانید در سایت بازی سازان ملاحظه کنید تا ابعاد تقریبی آنها را در صورت نیاز بدانید.
میزان تخصص و مهارت پرسنل مهد کودک و خانه بازی
فاکتور بعدی، نیاز به نیروی کار متخصص است. برای تأسیس یک مهد کودک حداقل به 2 الی 3 مربی، یک پزشک، یک روانشناس کودک پاره وقت و یک نیروی خدماتی و آشپز نیاز داریم. همگی این افراد باید دارای تجربه کاری و تحصیلات مرتبط باشند؛ اما در مورد خانه بازی این طور نیست.
با توجه به اینکه خانه بازی محلی برای بازی و سرگرمی است و کودکان نهایتاً 1 ساعت از روز خود را در آن میگذرانند، شما فقط به چند اپراتور ساده برای نظارت به دستگاههای بازی یا تاب و سرسره پارکی نیاز دارید نیاز دارید. انجام این کار نیاز به تخصص یا مهارت خاصی ندارد و طی یک جلسه آموزش به نیروهای جوان و تازه کار، حل میشود.
بازدهی مالی و بازگشت سرمایه
اما میرسیم به فاکتور بسیار مهمی که در ارزیابی همه کسب و کارها حرف اول را میزند، یعنی میزان بازدهی مالی و بازگشت سرمایه!
بازگشت سرمایه در خانه بازی طی همان یکی دو ماه اول اتفاق میافتد، چون خانه بازی هزینههای تعمیرات و نگهداری خاصی ندارد و اگر در لوکیشن مناسبی راه اندازی شود، قطعاً مشتریان زیادی را به سمت خود جذب خواهد کرد. اما در مورد راه اندازی مهد کودک، رسیدن به مرحله درآمدزایی و سودآوری به زمان بیشتری نیاز دارد.
با توجه به اینکه کودکان مدت زمانی طولانیتری را در مهد کودک سپری میکنند، جلب اعتماد والدین و تبلیغات مثبت برای جذب مشتریان جدید، قاعدتاً بیش از 2 الی 3 ماه زمان میبرد. به علاوه اینکه، هزینههای حقوق و دستمزد نیروهای متخصص، هزینههای نگهداری از مهد و کودکان خیلی بیشتر از هزینههای جانبی مدیریت یک خانه بازی است. بنابراین اگر به طور کلی بخواهیم خانه بازی و مهد کودک را از نظر بازدهی مالی و بازگشت سرمایه مقایسه کنیم، در خانه بازی شما زودتر و بیشتر به درامد میرسید.
نتیجه گیری
در این مطلب به مقایسه ابعاد مختلف راه اندازی خانه بازی و مهد کودک پرداختیم. همان طور که ملاحظه کردید، راه اندازی خانه بازی در مقایسه با مهد کودک چالشها و دردسرهای کمتر و در عین حال سودآوری و بازدهی بیشتری دارد. بنابراین توصیه میکنیم اگر قصد سرمایه گذاری در حوزه کسب و کار کودک را دارید، به سراغ راه اندازی خانه بازی بروید.
source