یکی از پرمصرف‌ ترین کالاها در تمام کشورها، لوازم آرایشی هستند که این موضوع رقابت برندهای تولید کننده را داغ‌تر از همیشه کرده است، البته گاها همین تقاضای زیاد موجب شده تا شاهد ورود نمونه های فیک، تقلبی و بی کیفیت آنها به بازار باشیم. از محصولات لوکس فرانسوی گرفته تا روتین‌ های چند مرحله‌ ای کره‌ ای هرکدام طرفداران خاص خود را در گوشه ای از جهان دارند. قطعا شناخت پرمصرف ترین کشورهای جهان در لوازم آرایشی با نگاهی دقیق و جذاب به آمار جهانی، دلایل فرهنگی و اقتصادی، و برندهای اثرگذار می تواند جذاب باشد. اگر از طرفداران خرید لوازم آرایشی هستید؛ همراه ما باشید تا ببینیم زیبایی در کدام نقطه از جهان بیشترین هزینه را می‌طلبد و چرا؟!

رتبه بندی کشورها در استفاده از لوازم آرایشی در سال 2025

براساس آخرین بررسی ها کشورهای پرمصرف در لوازم آرایشی طبق جدول زیر هستند.

کشور رتبه تقریبی حجم مصرف لوازم آرایش (تن/سهم)
چین 1 حدود 1،400،000 تن در سال 2024
روسیه 2 حدود 1،100،000 تن در سال 2024
ایالات متحده 3 حدود 786،000 تن در سال 2024
هند 4 درصدی از کل مصرف جهانی
ژاپن 5 درصدی از کل مصرف جهانی
ترکیه 6 بیشترین رشد را در دوره ۲۰۱۳–۲۰۲۴ داشته است
پاکستان 7 درصدی از کل مصرف جهانی
اندونزی 8 درصدی از کل مصرف جهانی
برزیل 9 درصدی از کل مصرف جهانی
مکزیک 10 درصدی از کل مصرف جهانی

اینفوگرافیک کشورهای پرمصرف لوازم آرایشی در سال 2025

1. چین؛ بالاترین میزان مصرف

چین با کسب رتبه بیشترین مصرف لوازم آرایشی در جهان، بازار بزرگی برای محصولات آرایشی مراقبتی و محصولات چند منظوره دارد و طبق گزارش‌ سال های 2024 و 2025 بخش محصولات مراقبت از پوست (مرطوب ‌کننده ‌ها، سرم‌ ها، ماسک ها) بیشترین سهم و سریع‌ ترین رشد را در بازار این کشور ثبت کرده اند. کرم‌ های ضد چروک، سرم‌ های روشن‌ کننده، ماسک‌ ها و اسنس‌ ها محبوب‌ ترین بخش بازار هستند. هم چنین مشتریان چینی توجه ویژه‌ای به برندهای کره‌ای و لوکس اروپایی دارند.

2. روسیه، دومین مصرف‌ کننده بزرگ لوازم آرایشی در جهان

در روسیه سرانه مصرف آرایش حدود ۷.۳–۷.۴ کیلوگرم به ازای هر نفر گزارش و بیشترین تقاضا در این کشور برای محصولات آرایشی رنگی مثل رژلب، کرم‌ پودر، ریمل و لاک ناخن ثبت شده است. زنان روس علاقه زیادی به آرایش‌ های پررنگ و کامل دارند و به همین دلیل، محصولات آرایش صورت و چشم نسبت به سایر دسته‌ ها سهم بالاتری دارند. هم چنین براساس آخرین گزارش ها در سال های اخیر محصولات مراقبت از پوست (مرطوب ‌کننده‌ ها، سرم ‌ها و محصولات محافظتی برای پوست) هم بیشترین سهم را در بازار روسیه داشته اند. بخشی از این نیاز به واسطه محافظت از پوست در آب‌ و هوای سرد بوده و بخشی دیگر هم به واسطه علاقه به محصولات طبیعی در میان بانوان این کشور است.

3. ایالات متحده امریکا

در آمریکا محصولات مراقبت از پوست یعنی سرم ها، کرم های آبرسان و مرطوب کننده در رتبه اول هستند و بعد از آنها، لوازم آرایش چشم (مثل ریمل) رتبه دوم مصرف را به خود اختصاص داده اند. آمریکا به عنوان یکی از متنوع‌ ترین بازارهای زیبایی دنیا، مصرف بالایی از محصولات پوستی، آرایشی حرفه‌ای، آرایش چشم و مو دارد. رد این سال ها صنعت مراقبت پوست بیشترین رشد را داشته و مشتریان آمریکایی به سرم‌ های تخصصی، محصولات ضدآکنه، کرم‌ های آبرسان و ضدپیری بسیار علاقمندند. بخش مراقبت مو و محصولات طبیعی/وگان نیز در آمریکا سهم بزرگی از بازار را تشکیل می‌دهد.

4. هند، طرفدار لوازم آرایشی پررنگ

در هند تمرکز اصلی مصرف‌ کنندگان بر محصولات مراقبت پوست و مو است، خصوصاً آیتم‌ هایی مثل کرم‌ های روشن‌ کننده، ضد آفتاب، روغن‌ های گیاهی و ارگانیک و محصولات ضد ریزش مو. بازار هند ترکیبی از برندهای مدرن و محصولات طب آیورودا است که محبوبیت بسیار بالایی دارند. لوازم آرایشی رنگی نیز در حال رشد سریع هستند، اما مراقبت پوست همچنان در صدر مصرف قرار دارد. گزارش‌ های محلی بازار نشان دهنده این است که دسته رژلب و محصولات رنگی لب از پرمصرف‌ ترین بخش ‌ها در هند هستند.

5. ژاپن، دارنده بازار زیبایی پیشرفته‌ در جهان

در ادامه لیست کشورهای پرمصرف جهان در حوزه لوازم آرایشی، ژاپ یکی دیگر از کشورهای آسیایی بوده که با در اختیار داشتن بازار پیشرفته در این حوزه، بیشترین مصرف در آن مربوط به محصولات مراقبت از پوست با فناوری بالا است. ژاپنی‌ ها به پاکسازی چندمرحله‌ ای، لوسیون‌ ها، تونرها، سرم‌ ها و ضدآفتاب‌ ها اهمیت زیادی می‌دهند. لوازم آرایشی سبک و طبیعی نیز محبوب هستند و برندهای J-Beauty با تمرکز بر سادگی + سلامت پوست شناخته می‌شوند.

6. ترکیه، ترکیبی از برندهای مطرح و محلی

بازار ترکیه با رشد سریع، بیشترین تقاضا را برای محصولات آرایشی رنگی، عطر و مراقبت مو دارد. رژلب، کرم‌ پودر، ریمل و عطرهای تند و گرم جزو پرفروش‌ ترین محصولات هستند. به دلیل تنوع اقلیمی، محصولات ضدآفتاب و مراقبت مو نیز سهم بالایی دارند. بازار زیبایی ترکیه ترکیبی از برندهای اروپایی و محلی است.

7. پاکستان، مصرف کننده محصولات چند منظوره

گزارش ‌های متعدد منطقه‌ ای در سال 2024 برای جمع آوری لیست کشورهای پرمصرف لوازم آرایشی در جهان نشان می ‌دهد که در پاکستان بیشترین مصرف مربوط به محصولات روشن‌ کننده پوست، کرم‌های مراقبتی ارزان، روغن‌ های طبیعی و محصولات آرایش صورت است. کرم‌های Fairness، پودرهای صورت، کرم‌ پودرهای غلیظ و لوازم آرایشی اقتصادی بیشترین میزان فروش را دارند. البته در سال‌ های اخیر مصرف مراقبت مو و محصولات گیاهی نیز افزایش داشته است.

8. اندونزی، پرمصرف در بین جوانان و نسل Z

اندونزی یکی از بزرگترین بازارهای آرایشی جنوب شرق آسیا است و بیشترین توجه مردم آن به خصوص جوان ترها به مراقبت پوست، ضدآفتاب و محصولات حلال معطوف است. در این کشور کرم‌های آبرسان، ضدجوش، روشن‌ کننده و ضدآفتاب به دلیل کاربرد در روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان در صدر مصرف قرار دارند. به دلیل گرمای هوا و اقلیم مرطوب، محصولات کنترل چربی و مراقبت سبک محبوب ترند.

9. برزیل، بالاترین مصرف محصولات مو و خوشبو کننده

تحقیقات بازار در سال 2024 نشان داده که محصولات مراقبت شخصی و مراقبت از مو و پوست، هر دو در این کشور برجسته‌ اند. برزیل از بزرگترین مصرف‌کنندگان محصولات زیبایی در دنیا است و بیشترین مصرف در این کشور مربوط به محصولات مراقبت مو به‌ ویژه روغن ‌ها و محصولات مخصوص موی فر، دئودورانت‌ ها و محصولات بدن است. مردم برزیل به دلیل آب‌ و هوای گرم، استفاده بالایی از محصولات خوشبو کننده، لوسیون‌ های بدن، ضدآفتاب و مراقبت موهای آسیب‌ دیده دارند. آرایش صورت نیز محبوب است اما سهم مراقبت مو بسیار بالاتر است.

10. مکزیک

در مکزیک بیشترین مصرف مربوط به محصولات مراقبت مو، عطر، و آرایش صورت است. مردم مکزیک علاقه زیادی به اسپری‌ها، دئودورانت‌ ها، شامپوهای ضدریزش و کرم‌ پودرهای مات دارند. در این کشور نیز مشابه برزیل به دلیل آب‌ و هوای گرم، محصولات ضدتعریق و مراقبت پوست چرب تقاضای بالایی دارند و بخش آرایشی رنگی نیز بسیار فعال است.

رتبه ایران در مصرف لوازم آرایشی در جهان چند است؟

کشور ما هم در دسته کشورهای تقریبا پرمصرف لوازم آرایشی است و برطبق جدول زیر، ما سهم متوسطی در رشد اقتصادی این محصولات داریم.

سهم از بازار خاورمیانه رتبه در دنیا میزان هزینه سالانه درصد قاچاق لوازم آرایشی تقلبی
2.1 میلیارد دلار از 7.2 میلیارد دلار 20 تا 35 جهانی 4.5 درصد از کل درآمد 70 درصد لوازم آرایشی بازار ایران قاچاق است.

جمع بندی

بازار جهانی لوازم آرایشی، بازاری فعال و پویا، متنوع و گسترده و تحت‌ تأثیر فرهنگ، سبک زندگی و نیازهای زیبایی هر کشور است. آمارها نشان می‌دهد چین، روسیه و ایالات متحده بزرگترین مصرف‌کنندگان آرایشی جهان هستند؛ اما سایر کشورها مانند هند، ژاپن، ترکیه، پاکستان، اندونزی، برزیل و مکزیک نیز باهم سهم 25 درصدی از این بازار را در اختیار دارند. هر کشور بسته به اقلیم، سلیقه و ترندهای زیبایی، تمرکز متفاوتی بر محصولات مختلف دارد؛ از مراقبت پوست و مو گرفته تا آرایش صورت و محصولات تخصصی.

در نهایت، بررسی این داده‌ها و شناخت کشورهای پرمصرف در حوزه لوازم آرایشی نشان می‌دهد که مصرف این محصولات تنها یک رفتار خرید نیست، بلکه بازتابی از فرهنگ، استانداردهای زیبایی و سبک زندگی مردم هر جامعه است. شناخت این تفاوت‌ ها به تولید کنندگان، پژوهشگران و علاقه‌ مندان صنعت زیبایی کمک می‌کند تا بهتر روندهای آینده را تحلیل کنند و به سمت بازارهایی با بالاترین پتانسیل حرکت کنند. البته این موضوع را هم نمی‌توان نادیده گرفت که با گستردگی این بازار متاسفانه سن استفاده از این لوازم هم بسیار پایین آمده و این خود یک بحث نگران کننده است.

سوالات متداول

زنان کدام کشور بیشتر آرایش می کنند؟

چین، روسیه و ایالات متحده آمریکا سه کشور برتر مصرف کننده در حوزه زیبایی و مراقبت از پوست هستندکه سرانه مصرف آرایش در آن ها نسبت به سایر کشورهای جهان بسیار بالاتر است و به نظر می‌رسد زنان در این کشور نسبتاً زیاد آرایش می‌کنند.

در بین کشورهای آسیایی نیز طبق آمار هند، ژاپن، ترکیه، پاکستان، اندونزی با هم حدود ۲۵٪ از مصرف جهانی را تشکیل می‌دهند. برخی منابع ایران را هم به ‌عنوان یکی از پرمصرف‌ های حوزه لوازم آرایشی معرفی کرده اند.

بیشترین مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه برای کدام کشور است؟

براساس آخرین آمار به دست آمده بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه به لحاظ حجم مصرف، متعلق به کشور ترکیه هستند. برطبق آخرین گزارشات در سال 2024 ترکیه با مصرف حدود ۲۳۰ هزار تن لوازم آرایش، در صدر کشورهای خاورمیانه قرار دارد. همینطور رتبه دوم خاورمیانه هم به ایران با مصرفی تقریباً ۸۹-۱۰۲ هزار تن تعلق دارد.

کدام محصول بیشترین مصرف را در بین انواع لوازم آرایشی دارد؟

طبق گزارشات ارائه شده توسط Chalhoub Group Beauty Report 2023، رژ لب، کرم ‌پودر و ریمل، 3 محصول پرفروش و پرمصرف در بازار لوازم آرایشی هستند؛ که البته در این بین رژ لب با اختلاف زیادی بالاترین نرخ استفاده را در جهان به خود اختصاص داده است.

source

توسط bazaksara.ir