ظرفیت تکمیل است! اما شاید هنوز شانسی وجود داشته باشد
«ظرفیت تکمیل است»؛ پیامی آشنا برای افرادی که در ایام شلوغ به دنبال بلیط برای سفر خود میگردند. سالهای گذشته این پیام به معنای پایان ماجرا و صرف نظر کردن از سفر بود. در این زمان بسیاری از افراد توصیه میکردند تا با رفتن به پایانههای مسافربری یا فرودگاه، شاید بتوانند بلیط تهیه کنند. اما امروزه به کمک فناوری «موجود شد، خبرم کن» در پلتفرم مِستربلیط، دیگر نیازی به روشهای سنتی نیست.
افزایش تفاضای سفر و محدودیت ناوگان حملونقل سفری، بهویژه در تعطیلات، یکی از چالشهای جدی کاربران در برنامهریزی سفر است. بسیاری از مسیرهای پرتردد، طی چند روز بهطور کامل رزرو میشوند. در این میان، تجربه کاربران نشان میدهد که در بسیاری از موارد، تنها بهدلیل کنسلیهای دقیقه نودی یا تغییر در ظرفیتها، فرصتهایی برای خرید بلیط فراهم میشود، اما بسیاری از افراد از آن باخبر نمیشوند. پلتفرمهای حوزه سفر، با طراحی ابزارهایی برای پایش تغییرات، توانستند کاربران را از این ظرفیتها باخبر کنند. قابلیت «موجود شد، خبرم کن» در مِستربلیط نیز با چنین هدفی طراحی شده است.
رصد ظرفیتها به جای انتظار در پایانهها
قابلیت «موجود شد، خبرم کن» که برای اولینبار، سال ۱۳۹۸ در مِستربلیط فعال شد، به کاربران این فرصت را میدهد که در صورت تکمیل ظرفیت یک پرواز، قطار یا اتوبوس، تقاضای خود را ثبت کنند تا در صورت باز شدن ظرفیت، بهصورت خودکار از طریق نوتیفیکیشن یا پیامک مطلع شوند. این سیستم، بر پایه مانیتورینگ لحظهای ظرفیتها عمل میکند و بهنوعی نقش ناظر را برای کاربر ایفا میکند.
اگر تا چند سال پیش کاربران مجبور بودند بارها اپلیکیشن یا سایت را باز کنند تا شاید تغییری در وضعیت بلیط ایجاد شده باشد، حالا تنها کافی است گزینه «موجود شد، خبرم کن» را فعال کنند و درصورت موجود شدن بلیط، باخبر شده و آن را تهیه کنند.
۲۶ میلیون درخواست طی ۵ سال
طبق آخرین دیتای منتشر شده توسط مِستربلیط در گزارش تولد ۹ سالگی این مجموعه ، تا پایان سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۶ میلیون بار کاربران مِستربلیط از قابلیت «موجود شد، خبرم کن» استفاده کردند. این میزان تقاضا برای این محصول نشان میدهد که مسئله دسترسی به بلیط در زمان اوج تقاضای سفر، همچنان یکی از چالشهای اصلی بازار سفر در ایران است. نکته قابلتوجه در این آمار، میزان اعتماد کاربران به نحوه اطلاعرسانی مِستربلیط است. اینکه میلیونها نفر، بهجای رها کردن فرآیند خرید یا جستوجو در دیگر پلتفرمها، استفاده از این ابزار را ترجیح دادهاند، نشان میدهد که این ابزار به بخشی از عادت سفر کاربران این پلتفرم تبدیل شده است.
یک اطلاعرسانی ساده یا فراتر از آن
ظواهر نشان میدهد که «موجود شد، خبرم کن»، تنها یک اطلاعرسانی ساده است. اما این محصول با کمک زیرساختهای پیچیده فروش بلیط، کنسلی، و تغییرات ظرفیت به کاربران کمک میکند تا در رقابت فشرده برای خرید بلیط، فرصتهای طلایی مانند بلیطهای لحظه آخری را از دست ندهند. این محصول باعث شده تا بسیاری از افراد در زمان اوج سفرها، بتوانند بلیط مورد نظر خود را بدون حضور در پایانههای یا تماسهای مکرر پیدا کنند.
سخن پایانی
محدودیت ظرفیت ناوگان حملونقل در زمان اوج سفرها، مسئلهای پایهای و ساختاری است. اما محصولات نوآورانه مِستربلیط مانند «موجود شد، خبرم کن» میتوانند به کاهش بخشی از تبعات آن کمک کنند. دادههای مرتبط با این قابلیت نشان میدهد که همچنان بخشی از تقاضا برای سفر، بهویژه در زمانهای پرتردد، از مسیرهای غیرمستقیم و با کمک ابزارهای کمکی ایجاد میشود. در این میان، مِستربلیط با توسعه و پشتیبانی مداوم از چنین ابزارهایی، نقش فعالی در کاهش اصطکاک میان عرضه و تقاضای سفر ایفا کرده است.
source