موخوره یکی از مشکلات رایج مو می باشد که ممکن است به دلایلی نظیر کمبود مواد مغذی در بدن، رنگ موی دائم، گرمای زیاد و … اتفاق بیفتد. یکی از راه های موثر برای درمان موخوره کوتاه کردن موها است اما استفاده از برخی روش های خانگی، گیاهی و داشتن یک روتین مراقبت از مو مناسب نیز بی تاثیر نیست.

علت ایجاد موخوره چیست؟

موخوره ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد اما مهم ترین آنها عبارت اند از:

  • حرارت و گرمای زیاد
  • تغذیه نامناسب
  • شرایط آب و هوایی
  • اصطکاک
  • استفاده از مواد شیمیایی

روش های پیشگیری از موخوره

پیشگیری از موخوره تاثیر زیادی در سلامت و شادابی موها دارد. برای جلوگیری از بروز موخوره رعایت برخی نکات اهمیت زیادی دارد که به معرفی آنها می پردازیم.

یکی از راه های پیشگیری از بروز موخوره، داشتن تغذیه مناسب و مصرف اسید آمینه می باشد. استفاده از پروتئین، ویتامین، آهن و روی تاثیر زیادی در رشد موها دارد. مرغ، ماهی، تخم مرغ، آجیل، حبوبات، کلم بروکلی و محصولات لبنی همگی جزء مواد غذایی هستند که برای رشد موها مناسب می باشند.

  • کوتاه کردن منظم مو

کوتاه کردن منظم موها و نوک گیری از آنها به صورت منظم احتمال موخوره را کم کرده و بسیاری از مشکلات مو را برطرف می کند.

  • استفاده محدود از مواد شیمیایی

اگر به تازگی موها را رنگ، فر یا اکستنشن کرده اید، بهتر است در این شرایط به خوبی از موها مراقبت کنید تا به تمدید مجدد نیاز نداشته باشید. بهتر است موهای اکستنشن شده را رنگ یا فر نکنید. مراقبت از موها تاثیر بسزایی در احیای بافت آسیب دیده آنها دارد.

  • پرهیز از حرارت دادن زیاد به موها

یکی دیگر از راه های پیشگیری از موخوره، استفاده کمتر از وسایل حرارتی می باشد. خشک کردن مداوم مو با سشوار رطوبت مورد نیاز مو را کاهش داده و نرمی آن را از بین می برد. اگر از حوله نیز برای خشک کردن مو استفاده می کنید، بهتر است بدانید استفاده زیاد و مکرر از حوله نیز موجب شکستگی مو، موخوره، خشکی، آسیب به کوتیکول های مو و همچنین وز شدن آن می شوند.

  • مراقبت از مو هنگام خواب

بهتر است برای جلوگیری از موخوره و اصطکاک مو به جای استفاده از روبالشی نخی از روبالشی هایی از جنس ساتن یا ابریشم استفاده کنید.

چه روش هایی برای درمان موخوره وجود دارند؟

برای کاهش موخوره یا درمان آن می توانید از شامپوهای مرطوب کننده و نرم کننده استفاده کنید زیرا این شامپوها تاثیر زیادی در ترمیم موها دارند. هنگام استفاده از نرم کننده نیز تمام موها را ماساژ دهید تا نرم شوند. مواد غذایی حاوی آهن، میوه و سبزیجات تازه نیز رطوبت موها را تامین می کنند و از موخوره نیز جلوگیری می کنند. یکی از روش های درمان موخوره نیز کوتاهی موها می باشد.

کمبود چه ویتامین هایی باعث موخوره می شوند؟

کمبود میتونین و سیستئین کافی در موها موجب شکننده شدن بافت موها و دو شاخه شدنشان می شود. استفاده مداوم از مواد شیمیایی مانند رنگ مو، استفاده زیاد از وسایل حرارتی و … جزء مواردی هستند که به سلول های مو آسیب می زنند. برای تامین رطوبت مورد نیاز مو می توان از شامپو و لوسیون های مخصوص استفاده کرد.

انواع موخوره کدامند؟

موخوره انواع مختلفی دارد که مهم ترین آنها شامل دو شاخه، سه شاخه، به شکل پر، ناقص، گره ای، خال های سفید، درختی، دو شاخه دوبل می باشند.

  • موخوره دو شاخه

موخوره دو شاخه یکی از ساده ترین انواع موخوره است که انتهای مو دو شاخه می باشد.

  • موخوره سه شاخه

در این نوع از موخوره موها حالت چنگال دارند. این نوع موخوره علاوه بر خشکی و حرارت به دلیل کمبود آب و رطوبت می باشد. هنگامی که کوتیکول مو ضعیف شده و از کورتکس مو جدا می گردد مو حالت سه شاخه پیدا می کند.

این نوع موخوره ممکن است به دلیل نور آفتاب باشد. در این حالت یک طرف ساقه مو آسیب دیده است. در زمان پوش دادن نیز ممکن است مو به این شکل آسیب ببیند.

در این حالت ظاهر مو گره خورده است اما واقعا گره ندارد. حرارت و دستکاری فیزیکی ممکن است در بروز این نوع موخوره موثر باشند. اگر روتین مراقبت از مو منظمی نداشته باشید ممکن است این گره ها بیشتر شوند.

بستن مو به شکل دم اسبی و کشیدن زیاد آن ساقه مو را دچار آسیب می کنند. در هر قسمت از ساقه مو این عارضه رخ دهد، نشانه تضعیف کوتیکول مو در آن ناحیه می باشد.

  • موخوره به شکل پر

در این نوع موخوره انتهای مو پر از شاخه شاخه می باشد. این حالت بیشتر اوقات در اثر رنگ کردن زیاد از حد مو و برخی مدل های کوتاهی رخ می دهند. تمیزی موها نیز در کاهش این نوع موخوره موثر می باشد.

  • موخوره نقاط سفید

در موخوره نوع نقاط سفید موها آسیب زیادی دیده اند که به علت سوختگی موها در اثر مواد شیمیایی بروز می‌کنند. در این حالت بهتر است تا حد ممکن به موها استراحت دهید.

جمع بندی

موخوره یکی از انواع مشکلات مو است که ممکن است به دلایل مختلفی مانند تغذیه نامناسب، اصطکاک، حرارت زیاد، شرایط آب و هوایی، استفاده از مواد شیمیایی و … اتفاق بیفتد. داشتن یک روتین مراقبت از موی منظم و استفاده از محصولات مویی مناسب، کوتاهی منظم مو و … جزء مواردی هستند که تاثیر زیادی در کاهش موخوره دارند. شما می توانید سوالات و نظراتتان را درباره ی این مطلب در قسمت دیدگاه سایت فروشگاه عسل بانو ارسال کرده و با مشاوران فروشگاه در ارتباط باشید.

source

توسط bazaksara.ir