بهترین غذاها برای رشد مو: 10 خوراکی که باید مصرف کنید

داشتن موهای سالم و پرپشت آرزوی افراد زیادی است، اما اغلب نمی‌دانند که تغذیه نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. انتخاب غذاهای مناسب می‌تواند به بهبود رشد مو و جلوگیری از ریزش آن کمک کند. در این مقاله از مجله زوم لایف، به معرفی 10 غذای عالی برای تقویت رشد موها می‌پردازیم.

وقتی جوان هستید به‌نظر می‌رسد که موهای شما همیشه وجود خواهند داشت؛ درواقع ممکن است حتی از اینکه مجبورید مرتباً برای کوتاه کردن موهای خود به آرایشگاه رفته و پولی بپردازید ناراحت هم باشید. با این حال در طول زمان موی شما با استرس و فشار زیادی مواجه خواهد بود.

رشد مو

برخی افراد از تاسی الگوی مردانه رنج می‌برند و برخی دیگر موهای ضعیف دارند که هنگام شانه زدن می‌شکنند و می‌افتند. سلامت موها می‌تواند با برخی کمبود مواد مغذی، عدم تعادل هورمون‌ها، بارداری، شیمی‌درمانی، وراثت، استفاده از برخی داروها، سطح استرس، بیماری‌های خودایمنی و دلایل زیاد دیگری تحت‌تأثیر قرار گیرد.

به‌طور خلاصه، این‌طور برمی‌آید که موهای ما تا ابد کامل و سالم و دلپذیر نخواهد ماند. درحالی‌که از برخی دلایل ریزش مو نمی‌توان در امان ماند، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای سلامت موهای خود انجام دهید این است که رژیم غذایی مناسب برای موهای خود داشته باشید.

ساختار و عملکرد مو و پوست سر فراتر از قلمرو این مقاله هستند اما شما می‌توانید همه اطلاعات مورد نیاز را اینجا ببینید. حالا اجازه دهید تا نگاه دقیق‌تری به برخی از غذاهای مناسب برای رشد مو بیندازیم.

غذاهای مناسب برای رشد مو

غذاهایی که می‌توانند رشد موها را تحریک کنند شامل سالمون، تخم کدو، آووکادو، مرکبات، سبزیجات، صدف، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی شیرین می‌شود. این غذاها همچنین مانع از ریزش مو شده و مواد مغذی کلیدی برای مو و سر را فراهم می‌کنند.

1. توت‌فرنگی

اگر در موهای خود نواحی خالی مشاهده کردید میوه‌هایی که ویتامین C و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها را دارند، مصرف کنید زیرا برای تحریک و افزیش طبیعی رشد مو غذاهای فوق‌العاده‌ای خواهند بود. ویتامین C یک عنصر کلیدی در تولید کلاژن است که نقش کلیدی در تقویت و طول عمر مو بازی می‌کند.

مو با یک پوسته محافظ پوشیده شده است که از کلاژن تشکیل می‌شود، بنابراین بدون وجود کلاژن احتمال شکستن موها بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که سطح کلاژن مناسبی دارید و موهای شما می‌توانند قوی بمانند، توت‌فرنگی، بلوبری و مرکبات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا این میوه‌ها سرشار از ویتامین ث هستند.

2. بادام

یکی از مخرب‌ترین عناصر برای موها و پوست سر که مردم به آن بی‌توجه هستند، نور خورشید است. زمانی‌که پوست سر شما تحت‌تأثیر اثرات منفی اشعه‌های خورشید قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث آسیب رساندن به تولید موی جدید شود.

بادام یکی از موادی است که با این اثر مقابله می‌کند زیرا سطح ویتامین E بالایی دارد. این ویتامین نه تنها پوست و فولیکول‌های مو را از استرس و آسیب محافظت می‌کند، بلکه باعث تولید کراتین می‌شود که در شاخه‌های مو وجود دارد و باعث تقویت و ظاهر خوب آن می‌شود. بادام، تخمه آفتابگردان و هسته کاج منابع خوبی از این ویتامین ضروری هستند.

3. بذر کتان

اگر به‌خوبی از موهای خود مراقبت نکنید، ممکن است شکننده و فرفری شوند و شانه کردن آنها سخت شود و در نتیجه احتمال از دست دادن آنها بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید سطح روغن طبیعی و سالم در پوست سر خود را افزایش داده و از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنید، اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند به شما کمک کنند.

بهبود بافت موی شما هم از نظر سلامت و هم از نظر زیبایی اهمیت دارد و وجود اسیدهای چرب بالا در بذر کتان، آنها را به یک داروی خوشمزه و ساده تبدیل می‌کند.

4. حبوبات

لوبیاها سرشار از آهن هستند که بخش کلیدی در گردش خون به‌شمار می‌رود. اگر شما خون سرشار از اکسیژن کافی در پوست سر و دیگر اندام‌ها داشته باشید، رشد موها تحریک شده و برقرار می‌ماند. اگر شما لوبیاها را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید، می‌توانید قدرت موهای خود را بهبود بخشیده و از ریزش آنها جلوگیری کنید.

5. سبزیجات برگ‌دار

شما احتمالاً چیزی راجع به MSM نشنیده‌اید اما می‌تواند نقش بزرگی در سلامت و تقویت الگوی موهای شما داشته باشد. نام دیگر این ترکیب، سولفور ارگانیک است که برای تولید کراتین ضروری است. کراتین اساس ساختن پروتئین موهای شماست و بنابراین بدون وجود MSM که می‌توانید آن را از سبزیجات برگ‌دار تأمین کنید، رشد موهای شما تقریباً غیرممکن است.

6. آووکادو

اگر می‌خواهید رشد موهای خود را تقویت کرده و از استرس اکسیداتیو در پوست سر خود جلوگیری کنید، اضافه کردن آووکادو به رژیم غذایی می‌تواند انتخاب خوبی باشد. این میوه خوشمزه سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که برای سلامت فولیکول موهای شما مهم است.

شما می‌توانید آووکادو را به‌صورت ماسک روی موها و پوست سر خود قرار دهید تا ظاهری براق و رشد سریع‌تری داشته باشند.

7. ماهی سالمون

زمانی‌که موهای شما درخشندگی و زیبایی خود را از دست می‌دهند، این مسئله می‌تواند ناراحت‌کننده باشد و بدون وجود اسیدهای طبیعی در موها، آنها از محافظت کمتری برخوردار خواهند بود و جذابیت خود را نخواهند داشت و ممکن است آسیب ببینند. سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا3 است که می‌تواند موها را بپوشاند و آنها را درخشان کند!

8. تخم‌مرغ

بدون وجود پروتئین در رژیم غذایی، ما قادر نخواهیم بود که بیشتر چیزها را در بدن خود رشد دهیم و برای موها نیز این مسئله صادق است! تخم‌مرغ نه تنها منبع پروتئین است بلکه بیوتین دارد که یک ویتامین B محلول در آب است که می‌تواند به سلامت پوست سر کمک کند.اضافه کردن تخم‌مرغ به رژیم غذایی صبحانه به عنوان چند روز در هفته، سطح بیوتین را بالا برده و رشد موهای شما را تنظیم می‌کند.

9. نوشیدن آب به مقدار کافی

هیدراتاسیون بخش مهمی در فرایندهای روزمره بدن است که شامل رشد موها نیز می‌شود. یک‌چهارم از موها را آب تشکیل می‌دهد اما بدون هیدراتاسیون مناسب، رشد آنها کاهش یافته و موها ضعیف می‌شوند. آب باعث می‌شوند که موها به‌نظر درخشان و نرم و سالم بیایند. مقدار توصیه‌شده آب در هر روز بین 8 تا 10 لیوان است که موهای شما را در سلامت عالی نگه می‌دارد!

10. گوشت قرمز

برای تامین پروتئین و آهن مورد نیاز موها باید گوشت قرمز مصرف کنید. پروتئین موجود در گوشت به رشد موها، ترمیم و تقویت فولیکول‌های مو کمک می‌کند. همچنین گوشت قرمز، سرشار از نوعی آهن است که به راحتی جذب می‌شود. این ماده معدنی به گلبول‌‎های قرمز خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن از جمله فولیکول‌های مو برسانند.

نتیجه‌گیری

با توجه به اهمیت تغذیه در سلامت و رشد مو، اضافه کردن این 10 غذای معرفی شده به رژیم غذایی می‌تواند تغییرات قابل توجهی در کیفیت و ظاهر موهای شما ایجاد کند. به یاد داشته باشید که داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی نه تنها برای موها بلکه برای سلامت کلی بدن نیز ضروری است. 

کانال تلگرام زوم لایف

توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

source

توسط bazaksara.ir