چگونه از سانحه هواپیما جان سالم به در ببریم؟

مسافرانی که در فاصله پنج ردیف از هر خروجی اضطراری هواپیما نشسته‌اند بیشترین شانس زنده ماندن را دارند.

خبرهای دو سانحه مرگبار هوایی اخیر را که می‌خوانید، ناخودآگاه این باور قدیمی به ذهن خطور می‌کند که نشستن در عقب هواپیما ایمن‌تر از قسمت جلو است. هر ۲۹ بازمانده سانحه هوایی آذربایجان و فقط بازماندگان سانحه هوایی کره جنوبی که دو مهماندار بودند همگی در انتهای هواپیما نشسته بودند.

آیا این باور قدیمی که عقب هواپیما امن‌تر است واقعیت دارد؟ مجله تایم در گزارشی در سال ۲۰۱۵ نوشت که بررسی سوانح هواپیمایی از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰ نشان داده است که میزان مرگ‌و‌میر در یک سوم انتهایی هواپیما ۳۲ درصد، در یک‌‌سوم جلو ۳۸ درصد و در قسمت میانی ۳۹ درصد بوده است. بدترین صندلی‌ها کنار راهرو و در یک‌سوم میانی بودند که میزان مرگ‌و‌میر ۴۴ درصد بود. اما این موضوع همچنان در سال ۲۰۲۴ صدق می‌کند؟

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایندپندنت از سی‌ان‌ان به نقل از کارشناسان ایمنی هوانوردی می‌نویسد این موضوع فقط افسانه‌ای قدیمی است. حسن شهیدی، رئیس بنیاد ایمنی پرواز، به سی‌ان‌ان می‌گوید: «هیچ داده‌ای وجود ندارد که نشان دهد بین موقعیت صندلی و احتمال زنده ماندن رابطه‌ای وجود دارد. هر سانحه متفاوت است.»

با این حال، کارشناسان معتقدند بین صندلی که بیشترین احتمال زنده ماندن در برخورد اولیه را داشته باشد و صندلی که به مسافر اجازه می‌‌دهد سریع‌تر از هواپیما خارج شود تفاوت وجود دارد و باید دنبال گزینه دوم بود.

از بیشتر سوانح هواپیما می‌توان جان سالم به در برد

اد گالیا، استاد مهندسی ایمنی آتش‌سوزی در دانشگاه گرینویچ لندن، می‌گوید از سال ۱۹۸۸ به این‌سو، هواپیماها و صندلی‌ها باید به گونه‌ای ساخته شوند که بتوانند ضربه‌ای با قدرت ۱۶ برابر نیروی جاذبه را تاب بیاورند. این بدین معنا است که در بیشتر سوانح هواپیما، «زنده ماندن از آسیب ناشی از برخورد ممکن است».

اکثر هواپیماها از آسمان سقوط نمی‌کنند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که مقابل ضربات مقاوم باشند و از سرعت گسترش آتش بکاهند.

گالیا می‌گوید آنچه در بیشتر حوادث امروز بین مرگ و زندگی تعیین‌کننده است، سرعت تخلیه مسافران است.

هواپیماهای امروزی باید نشان دهند که می‌توانند ظرف ۹۰ ثانیه تخلیه شوند تا گواهینامه دریافت کنند. البته تخلیه فرضی در محل شرکت هواپیماسازی با واقعیت تخلیه مسافران وحشت‌زده هواپیمایی که دچار سانحه شده متفاوت است.

هر ثانیه مهم است

نتایج تحقیقی که گالیا به سفارش سازمان هواپیمایی کشوری بریتانیا برای شناسایی ایمن‌ترین مکان‌ها در هواپیما انجام داد نشان می‌دهد مسافرانی که در فاصله پنج ردیف از هر خروجی اضطراری هواپیما نشسته‌اند بیشترین شانس زنده ماندن را دارند.

علاوه بر این، افراد در صندلی‌های کنار راهرو در مقایسه با افرادی که در صندلی‌های میانی یا کنار پنجره نشسته‌اند شانس بیشتری برای تخلیه ایمن دارند.

او می‌گوید: «نکته کلیدی این است که در سانحه هوایی هر ثانیه اهمیت دارد‌ــ هر ثانیه می‌تواند تفاوت میان زندگی و مرگ باشد.» او اضافه می‌کند نزدیکی به ردیف خروجی بسیار مهم‌تر از محل قرارگیری در هواپیما است. 

شانس یار ذهن آماده است

فرض کنید پرواز را رزرو کرده‌اید و صندلی انتخابی‌تان در محدوده فاصله پنج ردیف با خروجی است. پس دیگر خیالتان راحت باشد؟ گالیا می‌گوید این‌طور نیست، می‌توان کارهایی انجام داد تا در صورت بروز سانحه، بیشترین شانس زنده ماندن را داشته باشیم. او می‌افزاید: «شانس یار ذهن آماده است.»

حتی اگر مرتب سفر می‌کنید، ضروری است به توضیحات پیش از پرواز خدمه کابین به‌دقت گوش دهید و مطمئن شوید با نحوه کارکرد کمربند ایمنی آشنایی کامل دارید. شاید باور نکنید، یکی از مشکلاتی که افراد در سانحه با آن مواجه می‌شوند باز کردن کمربند ایمنی است.

کارت‌های تخلیه اضطراری را که در جیب صندلی قرار دارد به‌دقت مطالعه کنید و اگر در نزدیکی خروجی اضطراری نشسته‌اید، دقیق بررسی کنید که در صورت بروز سانحه، آن را چگونه باز خواهید کرد.

گالیا توصیه می‌کند کفش‌هایتان را تا وقتی هواپیما به ارتفاع کروز برسد درنیاورید، و هنگامی که هواپیما شروع به فرود می‌کند، دوباره بپوشید. اگر گروهی یا همراه خانواده سفر می‌کنید، کنار هم بنشینید زیرا در مواقع اضطراری، جدا بودن باعث کند شدن شما می‌شود.

هر جا که نشسته‌اید، تعداد ردیف‌های بین خود و خروجی‌ اضطراری جلو و عقب را بشمارید تا اگر کابین پر از دود شود، همچنان بتوانید راهتان را تا نزدیک‌ترین خروجی پیدا کنید.

همه چیز را رها کنید

خطر اصلی پس از ضربه برخورد، آتش‌سوزی و ورود دود به کابین است. بنابراین، تخلیه سریع کلید بقا است. با این حال، به نظر می‌رسد مسافران این موضوع را درک نمی‌کنند و حاضر نیستند وسایل خود را جا بگذارند، که این کار باعث کندی روند تخلیه هواپیما می‌شود.

در مه ۲۰۱۹، پرواز ۱۴۹۲ آئروفلوت در فرودگاه شرمتیوو مسکو سقوط کرد و ۴۱ نفر از ۷۸ سرنشین در آتش‌سوزی جان باختند. در حالی که نیمه عقب هواپیما در آتش می‌سوخت، در دوربین‌ها مسافران هنگام تخلیه با چمدان‌‌‌های دستی دیده می‌شدند.

مشکل دیگری که وجود دارد همان ویدیوهایی است که از داخل کابین‌ها و در شرایط آتش‌سوزی در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود؛ مردم به‌جای خروج از هواپیما در حال فیلم گرفتن‌اند.

وقتی هواپیما روی زمین است، همه چیز به خودتان بستگی دارد

اقدام‌های دیگری نیز برای اطمینان از ایمنی وجود دارند که می‌توانید انجام دهید.

شهیدی به تلاطم هوایی اشاره و توصیه می‌کند همیشه کمربند ایمنی را بسته نگه دارید، مگر در مواقعی که نیاز دارید از سرویس بهداشتی استفاده کنید. بر اساس آمار، ۸۰ درصد آسیب‌ها به مسافرانی وارد می‌شود که کمربند ایمنی نبسته‌اند.

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند حتما با بیمه مسافرتی پرواز کنید تا در صورتی که وسایلتان را هنگام تخلیه از دست دادید، دچار خسارت مالی نشوید.

نکته کلیدی دیگر این است که فقط با خطوط هوایی دارای رتبه و امتیاز بالا پرواز کنید، همه کشورها استاندارد ایمنی بالایی ندارند.

اما مهم‌تر از همه، به یاد داشته باشید هنگام سانحه هوایی که امکان زنده ماندن وجود داشته باشد، این وظیفه مسافران است به گونه‌ای عمل کنند که امکان زنده ماندن را برای بیشترین تعداد ممکن فراهم کنند. به یاد داشته باشید که «هر ثانیه اهمیت دارد».

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=50717

source

توسط bazaksara.ir