اگر بخواهیم در روابط نزدیک‌تر و مهم‌تر، صمیمی‌ و جدی‌تر به نظر برسیم، یافته‌های این تحقیق می‌گوید که استفاده از اختصارها می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

به گزارش مجله زیبایی سبز به نقل از ایندپندنت، پژوهش جدید انجمن روانشناسی آمریکا نشان می‌دهد استفاده از حالت اختصاری یا مخفف کلمات در پیامک‌ها یا گفت‌و‌گوی مجازی با دوستان ممکن است گزینه چندان خوبی نباشد، زیرا محققان دریافته‌اند که استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث شود افراد کمتر صمیمی به نظر برسند و نتیجه آن، دریافت پاسخ‌های کوتاه‌تر و کمتر است.

آن‌ها توضیح می‌دهند پیام‌های مختصر معمولا به‌عنوان تلاش کمتر دیده می‌شوند و ممکن است تعاملات اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهند و شما را فردی بی‌تفاوت نشان دهند. بنابراین، اگر دارید چیزی مهم می‌نویسید، بهتر است از شکل کامل کلمات و عبارات استفاده کنید. این ممکن است به مکالمات مثبت‌تر منجر شود.

محققان در این پژوهش جدید که در «مجله روانشناسی تجربی: عمومی» (Journal of Experimental Psychology: General) منتشر شد، هشت آزمایش انجام دادند و در مجموع بیش از پنج هزار و ۳۰۰ شرکت‌کننده را از طریق روش‌های مختلف، بررسی کردند.

در تمام این آزمایش‌ها، افرادی که از اختصارهای پیامکی استفاده می‌کردند، به‌عنوان افراد کمتر صمیمی و کمتر صادق در دوستی تلقی شدند و احتمال دریافت پاسخ از گیرندگان پیام برای آن‌ها کمتر و پاسخ‌هایی که می‌گرفتند، کوتاه‌تر بود. دلیل برداشت منفی این بود که اختصارات ناخودآگاه این احساس را منتقل می‌کنند که فرستنده برای نوشتن پیام زمان زیادی نگذاشته یا چندان تلاشی نکرده است.

دیوید فانگ، محقق ارشد و دانشجوی دکترای بازاریابی رفتاری در دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «ما در تعاملات روزانه، اغلب با افرادی مواجه می‌شویم که می‌توانند به‌عنوان پیام‌دهندگان خوب یا ضعیف در نظر گرفته شوند. ما فکر می‌کردیم همه اختصارها را دوست دارند، چون حس نزدیکی را منتقل می‌کند و از اینکه مخفف‌ها درباره افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، برداشت‌های منفی ایجاد کرد، متعجب شدیم.»

پیامک در ارتباطات دیجیتال امروز نقشی غالب پیدا کرده است و اکثر افرادی که پیامک می‌فرستند، از برخی اختصارها استفاده می‌کنند؛ مانند «تا بعد» در زبان انگلیسی که به جای «آی‌ سی‌ یو» (I SEE YOU) به شکل دو حرف سی (C) و یو (U) یعنی «سی‌یو» (CU) نوشته می‌شود. در نظرسنجی مقدماتی، ۹۹ درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که از این اختصارهای پیامکی استفاده می‌کنند و ۸۴ درصد از آن‌ها باور نداشتند که دیگران ممکن است از اختصارها خوششان نیاید.

به گزارش یورک‌آلرت، محققان در این پژوهش پاسخ‌های کاربران را در اپلیکیشن‌هایی مانند «تیندر» (Tinder) یا مکالمات گروهی «دیسکورد» (Discord) در ۳۷ کشور جهان بررسی کردند. در سایر آزمایش‌ها، شرکت‌کنندگان مکالمات پیامکی خود را با افرادی که از اختصارها استفاده می‌کردند یا نمی‌کردند، ارزیابی کردند.

در آزمایش‌ها، افرادی که از اختصارهای پیامکی استفاده می‌کردند، پاسخ‌های کمتری دریافت می‌کردند و پاسخ‌هایی که می‌گرفتند، هم کوتاه‌تر بود. همچنین احتمال اینکه طرف مقابل اطلاعات تماسش را به این افراد بدهد، کمتر بود.

نکته جالب این است که حتی کسانی که خود از اختصارهای پیامکی زیاد استفاده می‌کردند، به دریافت این اختصارها علاقه چندانی نداشتند. البته، دکتر فانگ اشاره کرد که یافته‌ها در برخی مطالعات ناپایدار بودند، به این معنا که این نتایج در همه موارد یا در تمام گروه‌های آزمایشی یکسان نبود.

فانگ می‌گوید اختصارهای پیامکی ممکن است به احساس تنهایی منجر شوند، چون فرد استفاده‌کننده پاسخ‌های کمتری می‌گیرد یا پاسخی که می‌گیرد چندان مثبت‌ نیست و این باعث می‌شود احساس کند روابط اجتماعی او به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود. با این حال، او معتقد نیست که افراد باید استفاده از اختصارها را به‌‌کل کنار بگذارند.

فانگ خاطرنشان می‌کند که میزان وقت گذاشتن ما در مکالمات مجازی با توجه به اهمیت رابطه تنظیم می‌شود. مثلا در مواردی که رابطه اهمیت چندانی ندارد، ممکن است تلاش کمتری کنیم و بخواهیم کمتر صمیمی‌ به نظر برسیم. مثال پیامک ردوبدل شده با یک راننده تحویل کالا. اما اگر بخواهیم در روابط نزدیک‌تر و مهم‌تر، صمیمی‌ و جدی‌تر به نظر برسیم، یافته‌های این تحقیق می‌گوید که استفاده از اختصارها می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.greenbeautymag.com/?p=49853

source

توسط bazaksara.ir