چگونه محصولات آرایشی مناسب برای انواع پوست انتخاب کنیم؟ راهنمای کامل برای شناخت پوست چرب، خشک، مختلط و حساس و انتخاب بهترین محصولات آرایشی متناسب با نوع پوست شما.

فهرست موضوعات

اگر شما هم دغدغه‌ی داشتن یک پوست عالی و مناسب را دارید تا آرایش زیباتر بر روی پوست شما ظاهر شود، این مقاله برای شما است. امروزه برخلاف گذشته، آقایان نیز از محصولات مراقبت پوشتی مانند ضد آفتاب‌ها، نرم کننده‌ها و انواع مشابه آن استفاده می‌کنند  در نتیجه شناخت نوع پوست برای همه ضروری است. بررسی برخی فاکتورها قبل از انتخاب روتین پوستی و آرایشی، بسیار مهم است. اگر شما آگاهی کافی از پوست خود نداشته باشید، شما هرگز نمی‌توانید بهترین مواد را برای بهداشت، ترمیم و حتی مراقبت آن‌ها تشخیص دهید. از جمله مهمترین بررسی‌هایی که باید انجام بدهید، شناخت نوع پوست، انتخاب محصولات مناسب و رعایت برخی نکات است. اگر شما هم می‌خواهید دانش‌لازم را داشته باشید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.


انتخاب محصولات آرایشی مناسب انواع پوست


حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که جذب برخی لوازم آرایش‌ها و یا حتی میکاپ‌ها شوید و از آن‌ها استفاده کنید اما متوجه شوید که آنگونه که انتظارش را داشته‌اید نتیجه نداده است. نوع لوازم آرایشی هر شخص معمولی و مدلی، بسته به نوع پوستی که دارد تهیه می‌شود. شما نمی‌توانید از همه‌ی برندها استفاده کنید و انتظار یک نتیجه مطلوب را داشته باشید. شما با کسب اطلاعات کافی در مورد نوع پوست و محصول مناسب با پوست خود می‌توانید خیال خود را بابت محصولات آرایشی مناسب با پوست خود، راحت کنید.


چرا شناخت نوع پوست مهم است؟


مدل‌های مختلفی برای پوست وجود دارد که علاوه بر مسائل ژنتیکی، آب و هوا نیز به طور مستقیم بر آن اثر می‌گذارند. برای انتخاب صحیح محصولات آرایشی مناسب انواع پوست، شما باید در ابتدا به خوبی نوع پوست خود را بشناسید. مواد به کار رفته در محصولات مطابق با نوع پوست تهیه شده‌اند و اگر شما از محصول اشتباهی استفاده کنید، احتمالا نتیجه مطلوبی را دریافت نخواهید کرد.  


انواع پوست+ خشک، چرب، مختلط، معمولی




پوست خشک یکی از انواع پوست‌ها است که نیاز به مراقبت روزانه دارد. این گروه از پوست‌ها برای برخی از افراد به حدی آزاردهنده است که هنگام پوشیدن لباس نیز، خشکی پوست اذیتشان می‌کند. خشکی پوست ریشه در انواع مختلفی از دلایل دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آب و هوا، ژنتیک فرد و استفاده از لوازم آرایشی نامطلوب اشاره کرد. پوست خشک نسبت به پوست‌های دیگر زودتر حالت چروکیدگی پیدا می‌کند و معمولا تمامی این افراد به همراه خود انواع مختلفی از نرم کننده‌ها را حمل می‌کنند و در طول روز چندین بار مصرف می‌کنند. منافذ در این گونه از پوست‌ها کمتر مشخص است زیرا جنس پوست میدان دید ضعیفی را به وجود می‌آورد. مراقبت‌های مختلفی وجود دارد که شما بتوانید با این جنس از پوست‌ها سازگاری بالاتری داشته باشید. علاوه بر استفاده از بهترین و مرغوب‌ترین مراقبت‌های پوستی، شما باید نحوه‌ی زندگی کردن خود را با پوست خود منطبق کنید تا به راحت‌تر بودن خود کمک کنید.


به یاد داشته باشید که یکباره خشک شده پوست شما ممکن است اتفاقی نباشد. برای مثال اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در سراسر زندگی خود، دارای پوست معمولی بوده‌اید، و یکباره پوست شما شروع به ایجاد تغییر کرده است، ممکن است این حالت بیانگر سلامت شما باشد که به خطر افتاده است. خشکی یکباره پوست، ممکن است به علت عوامل مختلفی مانند بیماری‌های پوستی، حمام داغ بیش از حد و یا حتی استفاده از لوازم آرایشی مضر و ناهماهنگ با پوست شما باشد.




یکی از انواع پوست‌هایی که افراد همیشه نگران ظاهر خود هستند، پوست‌های چرب هستند. به طور کلی داشتن پوست چرب به دو علت عمده است، این نوع پوست یا ارثی است و یا اینکه به علت مشکلات مربوط به همورمون‌ها به وجود می‌آید. بسیاری از افراد فکر می‌کنند هر روز حمام رفتن این افراد می‌تواند مشکل آن‌ها را حل کند، ولی بارها دیده شده که این راه حل جواب نمی‌دهد. داشتن جوش و آکنه یکی از مشکلات همراه اغلب کسانی است که دارای این گروه از پوست‌ها هستند. در مرحله‌ی اول بهتر است شما آزمایش هورمون‌ها را بدهید و بعد از آنکه خیالتان بابت نداشتن مشکلات هورمونی راحت شد، مراقبت‌های مناسب با پوست خود را شروع کنید. به یاد داشته باشید که داشتن روتین منظم پوستی می‌تواند نقش کلیدی برای سلامت پوست شما داشته باشد.




یکی از انواع پوست‌ها که به ندرت در مورد آن صحبت می‌شود، پوست‌های مختلط است. این دسته از پوست‌ها به گروه خاصی تعلق ندارند و ترکیبی از انواع پوست‌های چرب، حساس و خشک هستند. این دسته از افراد ممکن است در هر قسمت از بدن خود، نوع خاصی از پوست را داشته باشند. مثلا پوست سر چرب داشته باشند و در عین حال پوست صورت آن‌ها بسیار خشک باشد. این دسته از افراد باید از محصولات مراقبتی خاص‌تری استفاده کنند تا بتوانند مختلف بودن پوست آن‌ها را پوشش دهند. اگر شما پوست مختلط دارید، از استفاده از یک محصول مانند مراقبت پوستی برای پوست‌های چرب، برای سرتاسر بدن خود پرهیز کنید. بهترین راه استفاده از محصولاتی است که به طور مستقیم برای پوست‌های مختلط گردآوری شده است.




اگر شما دارای پوست نرمال و معمولی هستید، نسبت به دیگر گروه‌های پوستی دارای نگرانی کمتری هستید زیرا همیشه لوازم آرایشی مخصوص پوست شما در دسترس است. افراد دارای پوست معمولی دارای چربی پوست کافی هستند و مقدار آن از حد معمول بالاتر و یا پایین‌تر نیست. اندازه‌ی منافذ پوست معمولی در حد مناسب است و نیاز به استفاده از لوازم آرایشی مخصوص برای کاهش سایز منافذ پوستی ندارند.


به یاد داشته باشید که حتی اگر پوست نرمال و سالمی دارید، دلیل بر بی‌نیازی شما نسبت به لوازم بهداشتی و مراقبتی پوستی نمی‌باشد. پوست بدن تمامی افراد به علت برخورد با انواع مختلفی از هواها، دماها و یا حتی آلاینده‌ها، در معرض انواع صدمات پوستی قرار دارد. در نتیجه بهتر است از پوست خود در هر شرایط مراقبت کنید تا شادابی و سلامت خود را حفظ کنید.


چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهیم؟




برای انتخاب محصولات آرایشی مناسب انواع پوست، شما در ابتدا باید انواع پوست را بشناسید. برای این که پوست خود را بشناسیم، دو راه وجود دارد. برای راه اول، شما می‌توانید به پزشک متخصص پوست خود مراجعه کنید و این تشخیص را به آن‌ها بسپارید. در روش دوم، شما می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید. برای این کار، لازم است پوست خود را با یک پاک‌کننده‌ی مناسب برای انواع پوست‌ها شست و شو دهید و سپس با ملایمت خشک کنید. بعد از خشک شده به پوست خود هیچ ماده‌ای نزنید و منتظر بمانید تا حدود یک ساعت بگذرد. بعد از گذشت این زمان، با یک دستمال تمیز و واضح، منطقه T صورت خود که شامل پیشانی و بینی است و همچنین قسمت چانه(زیر لب) را دستمال بکشید، سپس نتایج را بررسی کنید.


  • اگر دستمال چرب یا روغنی بود، پوست شما چرب و یا مختلط است. برای تشخیص چرب یا مختلط بودن هم به زیر چشم‌ها نگاه کنید، اگر خشک بود، پوست شما مختلط است.
  • اگر بر روی دستمال هیچ نوع روغنی وجود نداشته باشد ولی شما احساس خشکی یا سفتی داشته باشید، در نتیجه پوست شما خشک است.
  • اگر شما پوست حساسی داشته باشید، در ناحیه‌ی ذکر شده، دارای قرمزی یا خارش خواهید شد.
  • در نهایت اگر هیچ کدام از موارد بالا وجود نداشت، یعنی پوست شما یک پوست معمولی و نرمال است ولی باز هم به مراقبت نیاز دارد.


علی رغم اینکه شما به راحتی می‌توانید پوست خود را بشناسید، بهتر است این کار را به عهده پزشک بسپارید تا دقیق‌ترین نتیجه را بگیرید.


انتخاب محصولات آرایشی برای پوست خشک


پیدا کردن محصولات مناسب برای پوست‌ها نیازمند بررسی‌های همه جانه است اما به طور کلی محصولاتی که از کمترین مواد حساسیت‌زا برای تهیه آن به کار رفته است، بهترین آپشن‌ها برای انتخاب خواهند بود. محصولات یاد شده باید به مقدار کافی چربی مفید داشته باشند تا چربی پوست از یک میزان مشخص بالاتر نرود. رطوبت رسانی کافی از دیگر نکاتی است که باید مقدار آن در این محصولات مناسب باشد تا راحتی پوست را فراهم کند.


محصولات مناسب برای پوست چرب


مقدار چربی مهمترین نکته برای این دسته از محصولات است. به علت چربی بالای پوست، محصول مورد استفاده شما باید حاوی ترکیباتی باشد که بتوانند چربی پوست را کنترل کنند. از جمله این مواد می‌توان به زینک اشاره کرد. علی رغم دیدگاه مردم که پوست چرب به مرطوب کننده نیاز ندارد، محصولات مناسب برای پوست چرب نیز باید حاوی مرطوب کننده باشند ولی این مقدار باید کنترل شده باشد.


محصولات آرایشی مناسب برای پوست حساس


محصولات آرایشی به نسبت محصولات دیگر، باید فرمولاسیون بسیار ملایم‌تری را داشته باشند چرا که این گروه‌ از پوست‌ها به تعداد بیشتری از مواد واکنش نشان می‌دهند. نکته مهمی که برای خرید این محصولات باید در نظر داشته باشید، این است که قبل از شروع دوره مراقبت پوستی یا هر لوازم آرایشی، بهتر است آزمایش حساسیت آن را انجام دهید تا با خیال راحت بتوانید دوره طولانی مراقبت را شروع کنید.


در بین برند‌های مختلف موجود در بازار که برای انواع پوست‌ها محصولات متنوعی را ارائه داده‌اند، محصولات میکاپ فکتوری، از بهترین برندهای حال حاضر هستند.


اهمیت استفاده از محصولات بدون عطر و مواد حساسیت‌زا


برخی مردم بدون آگاهی کافی، ترجیح می‌دهند از برندهای آرایشی استفاده کنند که در آن‌ها رایحه‌های مختلفی استفاده شده است اما نمی‌دانند این رایحه‌ها باعث بروز چه مشکلاتی می‌شوند. در اینجا به چند مورد از مهمترین مشکلات احتمالی اشاره می‌کنیم:


امکان بروز آلرژی


آلرژی ابتدایی‌ترین حساسیتی است که در برخورد با محصولات معطر برای شما ایجاد می‌شود. مهمترین علت این علایم، وجود ترکیبات شیمیایی است که در تهیه‌ی آن‌ها به کار رفته است چون اغلب برای ایجاد رایحه، علاوه بر اسانس اصلی، ممکن است از مواد شیمیایی نیز برای ترکیب کردن آن‌ها استفاده کنند.


تغییرات پوستی


بسته به محلی که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید، ممکن است ایجاد تحریکات پوستی شود مانند جوش زدن یا خشک شدن پوست یا موارد مشابه آن.


مشکلات تنفسی


این احتمال برای محصولاتی که از مواد بی‌کیفیت تهیه شده‌اند، بیشتر ظهور پیدا می‌کند. ذرات معطر به علت حالت فیزیکی که دارند، احتمال ورود آن‌ها به داخل مجرای تنفسی وجود دارد. اگر شما به طور مادرزادی از مشکلات تنفسی رنج می‌برید، باید بیشتر از دیگران از ترکیبات معطر دوری کنید.


بی‌کیفیت شدن موها


اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که عاشق موهای خوشبو هستید و از عطر مو استفاده می‌کنید، باید بدانید که استفاده طولانی مدت از این محصولات ممکن است سلامت موهای شما را از بین ببرید. وز شدن و مو خوره از مهمترین عوارض استفاده‌ی طولانی مدت از این محصولات است.


نکات نهایی برای انتخاب بهترین محصولات آرایشی



  • مواد تشکیل دهنده


همانطور که شما قبل از مصرف مواد غذایی تمام مواد تشکیل دهنده یا کالری آن‌ها را چک می‌کنید باید همین کار را برای مواد آرایشی انجام دهید. مواد تشکیل دهنده در انواع محصولات مانند مراقبت‌های پوستی، مواد آرایشی ترمیمی و انواع مختلف آن، به طور مستقیم بر روی سلامت جسم و پوست شما اثر می‌گذارند. به همین منظور شما باید از بهترین مواد آرایشی با بالاترین کیفیت را استفاده کنید تا از مضرات آن دور بمانید.




نوع برندی که شما استفاده می‌کنید بسیار مهم است. امروزه برند‌های مختلفی وجود دارند که سعی در طول یک محصول با کیفیت همراه قیمت مناسب دارند. از جمله برندهای معتبر می‌توان به محصولات میکاپ فکتوری اشاره کرد که توانسته به خوبی نظر مشتریان را به خود جلب کند و مشتریان ثابت داشته باشد.




در هنگام خرید همواره باید توجه داشته باشید که اصالت کالا را چک کنید. خرید محصولات تقلبی یا کپی، علی رغم قیمت پایین‌تری که دارند، اغلب نتیجه مطلوبی را ارائه نمی‌دهند و این مسئله برای لوازم آرایشی بیشتر مشخص است.



  • بررسی نظرات مشتریان


همه برندها سعی در ارائه‌ی یک تبلیغات باشکوه برای محصولات خود دارند، تا نظر شما را جلب کنند. بررسی نظرات خریداران و مشتریان در این زمینه بسیار کمک کننده است و می‌تواند خیال شما را تا حدود زیادی برای خرید یک محصول مرغوب، راحت کند.



  • نوع پوست و رنگ


بعد از بررسی عوامل مختلفی مانند اصالت کالا و برند معتبر، باید در خرید نوع لوازم آرایشی مناسب با پوست خود دقت کنید. اگر شما مراقبت‌های پوستی مخالف نوع جنس پوست خود تهیه کنید، قاعدتا نتیجه خوبی نمی‌گیرید. برای یک آرایش زیبا و دلنشین شما باید مطابق رنگ پوست خود محصولات را خریداری کنید تا نتیجه مطلوبی بدست آورید.

source

توسط bazaksara.ir