7 بهترین فواید خوابیدن به پهلوی چپ

معمولاً موضوعی باعث موقعیت و نحوه‌ی خوابیدن شما می‌شود. افراد هنگام خواب به شیوه‌های مختلفی می‌خوابند؛ مثلاً به پلو، روی شکم، به پشت و یا به شکل جنین. اگر با درد از خواب بیدار نشوید، خوابیدن به هیچ یک از این حالت‌ها اشکالی ندارد. اگر بر روی پهلوی چپ بخوابید، به بهتر خوابیدن در شب و همچنین سلامت بدن کمک خواهید کرد.
هرچند، کیفیت خواب شب می‌تواند بهتر از حد متوسط باشد. بدنتان در زمان خواب، تقریباً فعال است، غذا را هضم کرده و انرژی از دست رفته را دوباره تجدید می‌کند و گردش خون را انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد که نحوه‌ی خوابیدن در شب در میزان کارایی این فرایندها تاثیر بسزایی داشته و یک حالت بهینه نیز وجود دارد.

خوابیدن روی پهلوی چپ، بهترین نحوه‌ی خوابیدن بوده و ما 7 دلیل قانع کننده برای آن آورده‌ایم. ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا با فواید این نوع خوابیدن آشنا شوید.

خوابیدن به پهلوی چپ

1. بهبود گوارش و هضم غذا

آیا تا به حال والدینتان به شما گفته‌اند که خوردن غذا پیش از خواب خوب نیست و غذا در تمام مدت شب در معده مانده و باعث چاقی می‌شود؟ افراد بسیاری این گفته را تکرار می‌کنند اما این موضوع صحیح نیست؛ هضم و گوارش غذا چه در خواب و چه در بیداری انجام می‌گیرد.

دلیلی برای خوردن غذاها و خوراکی‌های شبانه نیز وجود دارد. بدن ما در طول خواب فعالیت کرده و برای بهبود کارش به انرژی نیاز دارد. اکنون، با اینکه هضم غذا در هر صورت انجام می‌گیرد، اما می‌توانید با خوابیدن به پهلوی چپ، به بدنتان کمک کنید تا با کمترین تلاش ممکن، کار کند.

این موضوع به این دلیل است که معده در سمت چپ شکم قرار دارد و هنگامی که به سمت چپ دراز می‌کشید، غذا راحت‌تر می‌تواند به سمت روده‌ی بزرگ حرکت کند. علاوه بر این، این نحوه‌ی خوابیدن موجب می‌شود معده به لوزالمعده که موجب جریان آزادانه‌ی آنزیم‌ها می‌شود، فشار وارد نکند.

2. موجب استراحت قلب می‌شود

قلب از ابتدای خلقت، باید بدون هیچ توقفی به تپیدن ادامه دهد تا فرد زنده باشد. این کار، دشوار است و عواملی مانند رژیم غذایی و کیفیت هوای محیط بر آن تاثیر گذارند. هیچ جای تعجبی ندارد که بیماری قلب، در سرتاسر جهان جان افراد بسیاری را می‌گیرد. با خوابیدن به پهلوی چپ، کار قلب را آسان‌تر کرده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهید.

این کار بسیار ناچیز به نظر می‌رسد، اما هنگامی که به پهلوی چپ می‌خوابید، جاذبه‌ی زمین به قلب در به گردش در آوردن خون کمک می‌کند. شاهرگ، خون را از قلب به قسمت‌های دیگر بدن منتقل می‌کند و در ابتدای مسیرش به سمت چپ انحنا دارد. وقتی به گونه‌ای می‌خوابید که شاهرگ به سمت پایین قرار می‌گیرد، قلب برای به گردش در آوردن خون تلاش کمتری می‌کند.

3. تسکین کمر درد

کدام یک از ما تا به حال به دلیل نحوه‌ی بد خوابیدن، با درد کمر یا گردن بیدار نشده است؟ (اگر تا به حال این درد را تجربه نکرده‌اید، رازتان را به ما بگویید blush) اگر اغلب اوقات با درد بیدار می‌شوید، خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند در رهایی از درد به شما کمک کند.

در ابتدا، این نحوه‌ی خوابیدن فشار را از روی ستون فقرات بر می‌دارد. هر چه هنگام خواب، فشار بیشتری به کمر وارد شود، عضلات باید تلاش بیشتری کنند تا تمامی اعضای بدن را در جایشان نگه دارند. در حقیقت، هنگامی که می‌خوابید، گردش خون بهبود می‌یابد و موجب کاهش التهاب عضلات کشیده شده می‌شود.

4. تقویت دستگاه لنفاوی

دستگاه لنفاوی، شبکه‌ای از رگ‌هاست که مایع شفافی به نام لنف را حمل می‌کنند. این دستگاه، نقشی کلیدی در حرکت مایعات در سرتاسر بدن و سیستم ایمنی ایفا می‌کند. لنف می‌تواند سموم و دیگر مواد اضافی را دفع کند؛ پس هر انسدادی در هر جای این دستگاه موجب به خطر افتادن سلامتی می‌شود.
مدت‌هاست تصور می‌شود که خوابیدن به پهلوی چپ به دستگاه لنفاوی کمک می‌کند مواد اضافی را تصفیه و دفع کند. لنف از طریق مجرای سینه به سمت چپ جریان دارد و باز هم جاذبه‌ی زمین به فعالیت طبیعی بدن کمک می‌کند.

5. کاهش سوزش معده

سوزش معده واقعاً آزار دهنده است و ممکن است به دلیل غذا خوردن پیش از خواب یا نحوه‌ی خوابیدن باشد که موجب می‌شود اسید معده در نای حرکت کند. محققان دریافته‌اند که خوابیدن به پهلوی چپ این درد را به حداقل می‌رساند، در حالیکه خوابیدن به پهلوی راست موجب حرکت اسید معده می‌شود.

این مورد ممکن است به دلیل قرار گیری معده در سمت چپ بدن باشد. زمانی که به پهلوی چپ دراز می‌کشیم، دریچه‌ی میان معده و مری بالاتر از سطح اسید معده قرار می‌گیرد؛ در حالیکه خوابیدن به پهلوی راست موجب می‌شود این دریچه شل شده و اسید به راحتی در مری جریان یابد.

6. این نحوه‌ی خوابیدن برای زنان باردار اهمیت دارد

قلب زنان باردار، خون را برای دو بدن به گردش درمی‌آورد. این کار، بسیار دشوار بوده و نیازمند حجم خون بالایی است. جنین در حال رشد در رحم نیز به ستون فقرات و اندام‌های دیگر فشار وارد می‌کند.

خوابیدن به پهلوی چپ موجب جریان یافتن بهتر خون شده و مانع وارد شدن فشار به ستون فقرات مادر می‌شود و از فشرده شدن بیش از اندازه‌ی کبد جلوگیری می‌کند. روی هم رفته، خوابیدن به پهلوی چپ موجب به گردش درآمدن بهتر خون برای دو بدن می‌شود.

7. جلوگیری از خروپف

ممکن است همسرتان یا شما در طول شب خروپف کنید؛ خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند این مشکل را از میان ببرد. اما زیاد خوشحال نشوید، زیرا این نحوه‌ی خوابیدن تمامی علل خروپف را درمان نمی‌کند؛ اما زبان و نای را در حالت طبیعی نگه داشته و راه تنفسی را باز می‌کند.

هنگام خواب، دهان، گلو و زبان، شل و آرام هستند. خوابیدن به پشت برای افرادی که خروپف می‌کنند، مناسب نیست؛ زیرا این بافت‌ها به سمت عقب شل شده و ممکن است کمی راه تنفس را مسدود کنند. خروپف، ارتعاشی است که از حرکت هوا در این فضای تنگ به وجود می‌آید.

کانال تلگرام زوم لایف

توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

source

توسط bazaksara.ir