نوری توضیح داد که اضطراب ناشی از انتظارات کمالگرایانه والدین میتواند مشکلات جدی برای دانشآموزان ایجاد کند. او افزود: “استرس ناشی از انتظار برای عملکرد عالی در مدرسه، میتواند به شکل مشکلات جسمانی مانند تپش قلب و تنگی نفس بروز کند.” این استرسها میتواند منجر به افت عملکرد تحصیلی و کاهش تعامل اجتماعی شود.
وی همچنین بر ضرورت تعامل مثبت و حمایتی معلمان و کارکنان مدرسه با دانشآموزان تأکید کرد. به گفته نوری، “برخورد همدلانه معلمان و کارکنان میتواند به کاهش استرس و اضطراب دانشآموزان کمک کند.” او اشاره کرد که یک محیط حمایتی در مدرسه میتواند دانشآموزان را به فعالیتهای اجتماعی و آموزشی تشویق کند و اضطراب آنها را کاهش دهد.
نوری همچنین تأکید کرد که یادگیری مهارتهای مدیریت استرس و روشهای زندگی میتواند به دانشآموزان کمک کند تا به جای تمرکز بر رقابتهای بیپایان، روی کار تیمی و مهارتهای اجتماعی تمرکز کنند. او گفت: “آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان کمک میکند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و در مواجهه با موقعیتهای تنشزا عملکرد بهتری داشته باشند.”
این روانشناس در پایان هشدار داد که کمالگرایی والدین میتواند عواقب طولانیمدت برای سلامت روانی فرزندان به همراه داشته باشد و بر لزوم مداخلات روانشناختی برای کاهش این مشکلات تأکید کرد. نوری توصیه کرد که والدین باید به انتظارات خود از فرزندانشان واقعبینانهتر نگاه کنند تا به بهبود کیفیت زندگی آنها کمک کنند.
source