4Fcfdc56 7836 4A86 8959 7845E4C5F592 Jpg

از بدو ورود نژاد ما به زمین، یکی از مزیت‌های انسان بودن این بوده که به دلیل نداشتن مو و خز، می‌توانستیم پوشش بدن خود را متناسب با تغییر فصول سال عوض کنیم. بنابراین در زمستان‌ها سردمان نمی‌شد و در تابستان‌ها کمتر از گرما آسیب می‌دیدیم.

این موضوع امروزه هم پس از میلیون‌ها سال جریان دارد و همچنان از این مزیت برخوردار هستیم. جدا از اینکه زمستان وقت کت و کاپشن است و تابستان موقع تی‌شرت و پیراهن گشاد، چقدر در مورد پارچه مناسب برای هر فصل اطلاعات دارید؟ آیا با قابلیت‌های پارچه‌های گوناگون آشنایی دارید؟

پارچه‌های مناسب برای فصل بهار

اولین فصل سال یکی از خوش‌آب‌وهواترین فصل‌ها به شمار می‌رود که دمای آن نسبتاً گرم و معتدل است. اوایل بهار همیشه با بارش‌های پراکنده و زمینی مملو از سایه خنک ابرها همراه است و هرچقدر به سمت خردادماه می‌رود گرم‌تر می‌شود، هرچند نه به اندازه تابستان.

با توجه به متغیر بودن هوا در فصل بهار و امکان تغییر ناگهانی دما (به‌ویژه در ابتدای فصل)، باید سراغ انتخاب پارچه‌هایی برویم که بتوانند در شرایط گوناگون جوی مناسب و کاربردی باشند.

پارچه‌های سبک و قابل تنفس

بهترین پارچه‌های مناسب برای فصل بهار، آن‌هایی هستند که وزن سبکی داشته و تنفس‌پذیری بالایی هم دارند. بنابراین بهتر است سراغ انواع بافته‌شده از الیاف طبیعی بروید که ضمن برخورداری از ویژگی‌های فوق، هیچ‌گونه آسیبی به پوست‌های حساس نمی‌زنند و از این جهت کاملاً مطلوب هستند.

در زیر به چند نمونه از پارچه‌های مناسب برای فصل بهار اشاره می‌کنیم:

7584059B F949 437A 8755 D37861E0C959 Jpg

پارچه کتان

پارچه‌های کتان از الیاف کاملاً طبیعی بافته می‌شوند و برای استفاده در فصل بهار بسیار مناسب هستند. این نوع پارچه به خاطر نوع بافت و منافذ زیادی که در آن وجود دارد، تنفس‌پذیری بالایی داشته و همچنین جاذب رطوبت است. در نتیجه یکی از خنک‌ترین گزینه‌های موجود است و در هنگام بارش باران‌های کوتاه نیز می‌تواند به‌خوبی از بدن شما محافظت کند.

پارچه پنبه

پنبه رایج‌ترین و یکی از بهترین الیاف طبیعی برای بافت پارچه محسوب می‌شود که البته گونه‌های مختلفی دارد. این نوع پارچه وزن بسیار سبک و بافتی نرم دارد و همچنین از قابلیت تنفس‌پذیری بالایی برخوردار است. انتخاب پیراهن، مانتو یا تی‌شرت‌های پنبه‌ای، به‌ویژه برای اواخر بهار که هوا رو به گرمی می‌رود، مناسب است.

پارچه پنبه‌ای خاصیت جذب رطوبت بالایی داشته و بسیار خنک است. همچنین لطافت بسیار مطلوب آن باعث می‌شود تا برای افراد دارای پوست حساس، به‌ویژه کودکان، انتخاب مناسبی باشد.

پارچه ویسکوز

پارچه ویسکوز یکی از جالب‌ترین گزینه‌ها است زیرا گرچه زیرمجموعه پارچه‌های الیاف طبیعی نیست، اما از تمام مزایای آنان برخوردار است.

ویسکوز از الیاف سلولزی گیاهان مختلف، طی یک فرآیند دستی و صنعتی ساخته می‌شود. به عبارت دیگر، یک نوع پارچه نیمه‌مصنوعی به شمار می‌رود که با دخالت انسان، اما از الیاف طبیعی درست شده است. این پارچه که گاهی با نام ریون هم معرفی می‌شود، مانند پنبه و کتان تنفس‌پذیری خوبی داشته و با جلوگیری از تعریق موجب خنک نگه داشتن بدن می‌گردد.

3Cd554D3 E745 46E6 8644 745B6C195061 Jpg

پارچه‌های مناسب برای فصل تابستان

تابستان گرم‌ترین فصل سال است و پوشیدن لباس‌های خنک با قابلیت تنفس‌پذیری بالا و جاذب رطوبت در آن اهمیت زیادی دارد. استایل‌های تابستانی مردانه و زنانه اصولاً روی خنک بودن پوشش استوار هستند و اغلب حالت لش و آزادی دارند.
همه ما می‌دانیم که تی‌شرت، بلوز، شومیز، ماکسی و غیره گزینه‌های مناسبی برای پوشیدن در فصل تابستان هستند، اما بهترین پارچه برای دوخت آن‌ها کدام است؟

پارچه‌های خنک و جاذب رطوبت

مهم‌ترین شاخص کلیدی در انتخاب پارچه مناسب برای فصل تابستان استفاده از مواردی است که از الیاف کاملاً طبیعی بافته شده‌اند و از قابلیت تنفس‌پذیری و جذب رطوبت بهره می‌برند.

انتخاب پارچه‌ای با الیاف طبیعی در تابستان اهمیت دوچندانی دارد زیرا شرایط محیطی برای دچار شدن به عارضه‌های پوستی ایده‌آل است و انتخاب پارچه نامناسب، به‌خصوص برای پوست‌های حساس، می‌تواند آسیب‌زا باشد.

در زیر به چند نمونه از پارچه‌های مناسب برای فصل تابستان اشاره می‌کنیم:

پارچه لینن

لینن یکی از پارچه‌های تقریباً تازه‌وارد در بازار است که کاملاً از الیاف طبیعی بافته شده و اغلب دارای منافذ بسیار بزرگی است. این نوع پارچه تنفس‌پذیری بسیار خوبی داشته و یکی از خنک‌ترین گزینه‌ها برای فصل تابستان به شمار می‌رود. همچنین توان جذب رطوبت آن نیز بالا بوده و با گرفتن تعریق بدن، باعث تعدیل دمای هرچه بیشتر می‌شود.

پارچه صد درصد پنبه

پارچه‌های پنبه‌ای را ممکن است از الیاف مصنوعی یا نیمه‌مصنوعی که ترکیبی از مواد طبیعی و شیمیایی است نیز تولید کنند. به همین دلیل ضروری است در فصل تابستان حتماً گزینه‌هایی را انتخاب کنید که از خلوص آنان اطمینان کامل دارید.

پارچه‌های صد درصد پنبه بسیار نرم، سبک و تنفس‌پذیر هستند و کمترین اصطکاک را با بدن دارند. همچنین جاذب خوبی برای رطوبت بوده و می‌توانند دمای بدن را در فصل گرم تابستان تنظیم کنند.

پارچه‌های ویسکوزی

ویسکوز گرچه یک الیاف نیمه‌مصنوعی است، اما در مدل‌های مرغوب، هیچ‌گونه مواد شیمیایی در بافت آن به کار برده نمی‌شود. این نوع پارچه در دسترس‌تر بوده و از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است.

تنفس‌پذیری بالا و قابلیت جذب رطوبت بسیار خوب، باعث شده تا ویسکوز برای تابستان نیز گزینه مناسبی باشد.

پارچه‌های مناسب برای فصل پاییز

پاییز طلایی یکی از زیباترین فصول سال است که دمای هوا در آن رو به سردی می‌گذارد. لباس‌های پاییزه نیز درست مانند خودش، در مرحله گذار از تابستان به زمستان هستند.

پارچه‌های گرم و نرم

در فصل پاییز بهتر است لباس‌های بافته‌شده از پارچه‌ای گرم و نرم را از کمد بیرون بیاورید. هرچند می‌توانید از ترکیب لباس‌های بهاره یا تابستانه خود با هودی، سوییشرت یا کت بدون آستر هم استفاده کنید، اما به‌ویژه در اواخر فصل، انتخاب موارد ضخیم بافت مناسب‌تر خواهد بود.

در زیر به چند نمونه از پارچه‌های مناسب برای فصل پاییز اشاره می‌کنیم:

پارچه پشم

پارچه پشم از الیاف طبیعی دوخته شده و یکی از گرم‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای فصول سرد سال است.

پارچه فلانل

پارچه‌های فلانل از بافتی ضخیم برخوردار هستند و بدن را به‌خوبی در فصل پاییز گرم نگه می‌دارند.

پارچه کشمیر

کشمیر نیز یک نوع پارچه پشمی است که از پشم بز درست می‌شود و بافت بسیار گرم و نرمی دارد.

96789428 Cde1 4321 9Df4 4Cdc3E97Feb4 Jpg

پارچه‌های مناسب برای فصل زمستان

سردترین فصل سال، طبیعتاً پوشیدن گرم‌ترین و ضخیم‌ترین انواع پارچه را طلب می‌کند. در این زمان باید سراغ لباس‌های دوخته‌شده از پارچه‌های عایق حرارت بروید.

پارچه‌های ضخیم و عایق حرارت

بهترین پارچه‌ها برای دوختن لباس‌های زمستانی، حتماً باید ضخیم باشند و بتوانند حرارت ساطع‌شده از بدن را در خود نگه دارند. اصولاً استفاده از مواردی که با الیاف طبیعی ساخته شده‌اند، انتخاب بهتری خواهد بود.

پارچه پشمی

پارچه‌های گرم و نرم پشمی در انواع ضخیم خود، گزینه مناسبی برای فصل زمستان به شمار می‌روند.

پارچه خز مصنوعی

پارچه‌های خز از قدیم‌الایام بهترین گزینه برای فصل زمستان بوده‌اند. البته امروز شما می‌توانید از انواع خز مصنوعی استفاده کنید که گرما و لطافت مورد نیاز را دارند اما قیمتشان مناسب‌تر است.

پارچه کوردورا

کوردورا یکی از انواع ضخیم پارچه زمستانی است که ضد آب بوده و مقاومت بسیار خوبی در برابر خراش و پارگی دارد. این گزینه به خاطر عبور ندادن آب و حبس کردن هوا، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای فصول سرد سال است.

سخن آخر

در این مقاله تلاش کردیم راهنمای کوچکی از انتخاب بهترین پارچه برای هر فصل در اختیار شما قرار دهیم تا با آگاهی بیشتری خریدهای خود را مدیریت کنید. امیدواریم این مطلب مفید بوده باشد.

source

توسط bazaksara.ir