11 خواص روغن ترنج (Bergamot) را بشناسید!

آیا با روغن ترنج آشنا هستید؟ از خواص روغن ترنج چقدر می دانید؟ این روغن گیاهی از پوست درخت ترنج استخراج می شود و فواید زیادی برای سلامت بدن دارد. از روغن ترنج به عنوان دئودورانت، بهبود سریع زخم، داروی ضد کرم، آنتی بیوتیک، ضدعفونی کننده، ضد انقباض و تشنج، آرام بخش، داروی مسکن، ضد افسردگی و کمک به هضم بهتر و… مورد استفاده قرار گیرد.

ترنج چیست؟

ترنج یا برگاموت (Bergamot orange) با نام علمی (Citrus bergamia Risso) گیاهی از خانواده مرکبات است که میوه آن به اندازه پرتقال و به رنگ زرد لیمویی و خوش و عطر و بو است. ترنج یک میوه ی استوایی است، اما در اروپا نیز رشد می کند. این درخت، به اندازه ی کافی جالب است و نتیجه ی پیوند بین درخت لیمو و درخت نارنج است.

خواص روغن ترنج

روغن ترنج چیست؟

روغن ترنج، روغن درخت ترنج است که از پوست آن برای استخراج روغن ترنج استفاده می شود. روغن ترنج را می توان طی فشار سردی بدست آورد و بدلیل مزایای زیادی که برای سلامتی دارد، بسیار مفید است. روغن ترنج، می تواند به سرعت بهبود زخم ها کمک کند، و همچنین به افزایش سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر عفونت ها، کمک می کند.

خواص روغن ترنج برای سلامتی

روغن ترنج بسیار بوی مطبوعی دارد و به علت خواصی که دارد، در تعدادی از موارد پزشکی و صنعتی نیز کاربرد دارد. خواص روغن ترنج برای سلامتی را در ادامه بررسی می کنیم.

1. بهبود گردش خون

اجزای روغن ترنج مانند آلفا پینن و لیمونن، ضد افسردگی و تحریک کننده ی طبیعی هستند. این روغن می تواند با بهبود گردش خون، در هنگام ناراحتی و افسردگی، احساس خنکی، لذت و انرژی را در افراد ایجاد کند. آنها ترشحات هورمونی را نیز تحریک می کنند و در نتیجه به حفظ میزان متابولیسم مناسب کمک می کنند.

این اثر تحریک کنندگی، همچنین ترشح آنزیم های گوارشی، صفرا و انسولین را افزایش می دهد. این روغن به هضم، جذب کافی موادمغذی، جذب و تجزیه ی مواد قندی و کاهش قند خون نیز کمک می کند. بخشی از تاثیرات هورمونی این روغن به این دلیل است که در شرایط عصبی و روانی بسیار قدرتمند عمل می کند.

2. پیشگیری از عفونت

تعدادی از اجزای روغن ترنج، آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده ی طبیعی است. آنها مانع از رشد میکروب ها، ویروس ها و قارچ ها می شوند. آنها همچنین مانع از عفونت هایی از جمله عفونت پوست می شوند.

اگر بطور منظم با آب حمام یا صابون مورد استفاده قرار گیرند (در حال حاضر بصورت گسترده در صابون های مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می گیرند)، مانع از عفونت پوست و مو می شوند و باعث می شود پوست و مو براق شود. همچنین عفونت در روده ی بزرگ، دستگاه اداری و کلیه ها را نیز درمان می کند.

3. کاهش درد

روغن ترنج احساس درد در بدن را کاهش می دهد. این روغن باعث کاهش هورمون خاصی می شود که حساسیت اعصاب نسبت به درد را کاهش می دهد. بنابراین، این روغن در مواردی مانند سردرد، رگ به رگ شدگی، درد عضلانی یا هر گونه علائم یا بیماری هایی که نیاز به دوزهای سنگین دارو برای تسکین درد دارد، بسیار مفید است.

این بدان معنی است که شما می توانید از بسیاری از عوارض جانبی داروهای ضد درد جلوگیری کنید، که اغلب عوارض جانبی مضری دارد و می تواند به کلیه و کبد شما آسیب برساند و همچنین باعث رقیق شدن خون و بیخوابی می شود.

4. آرامش بخش و تسکین دهنده

فلاونوئیدهای موجود در ترنج، نیز بسیار آرامشبخش هستند. آنها رشته های عصبی را تسکین می دهند و تنش، اضطراب و استرس را کاهش می دهند، که میتواند به درمان بیماری های مرتبط با استرس  مانند فشارخون بالا، بیخوابی و افسردگی، کمک کند. آنها همچنین می توانند فعالیت هورمون های خاصی در بدن مانند دوپامین و سرتونین را تحریک کنند که باعث  احساس آرامش و تسکین دهندگی می شود.

5. کمک به هضم بهتر

همانطور که در بالا توضیح داده شد، روغن ترنج باعث ترشح اسیدهای گوارشی، آنزیم ها و صفرا می شود و این ترشحات را افزایش می دهد و بنابراین باعث تسهیل هضم می شود. این روغن همچنین، حرکت پریستالتیک روده را تنظیم و همزمان می کند و به این ترتیب باعث افزایش سرعت عمل گوارش می شود و فشار وارد به دستگاه روده ای را کاهش می دهد.

روغن ترنج همچنین می تواند به درمان یبوست کمک کند و حرکات روده ای را منظم سازد و عوارض گوارشی مانند سرطان روده ی بزرگ جلوگیری کند.

6. مراقبت از پوست

این ویژگی روغن ترنج باعث استفاده ی گسترده آن در محصولات آرایشی و مراقبت از پوست مانند صابون های زیبایی، کرم ها و لوسیون ها شده است. سیکاتریزانت موجود در ترنج، باعث التیام زخم و سایر موارد پوستی می شود. همچنین توزیع یکسان رنگدانه ها و ملانین منجر به از بین رفتن لک های پوستی و حتی زیباتر شدن پوست می شود. روغن ترنج، می تواند برای از بین بردن زخم های ناخوشایند آکنه، که می تواند برای چندین سال روی پوست باقی بماند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

7. بوی بد را از بین می‌برد

روغن ترنج، یک دئودورانت بسیار عالی است. این ویژگی روغن ترنج در میان نسل جوان که همیشه سعی می کنند برای از بین بردن بوی بد از دئودورانت های جدید استفاده کنند و به دنبال چیزهای تازه و طبیعی هستند، بسیار محبوب است. این روغن، بوی بسیار خوبی دارد و بدلیل ویژگی ضدعفونی کننده ای که دارد باعث جلوگیری از رشد میکروب هایی می شود که باعث ایجاد بوی بد بدن می شوند. استفاده از این روغن به عنوان دئودورانت بسیار موثر و جذاب است.

بوی مرکبات، بسیار قوی هستند و می توانند بر بوی بد غلبه کنند یا بوی بد را از بین ببرند، به همین دلیل است که این روغن در افشانه ها و خوشبوکننده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

روغن ترنج

8. کاهش تب

روغن ترنج ماده ای است که تب را کاهش می دهد و درجه ی حررات بدن را پایین می آورد. به چند دلیل ترنج برای کاهش تب و دمای بدن مناست است.

اول از همه به عنوان یک آنتی بیوتیک با ویروس ها، باکتری ها و پروتوزوئید که باعث تب هایی از جمله آنفولانزا (ویروس)، مالاریا (پروتوزوئید) و نوعی تیفوئید (باکترهای تیفوس) مبارزه می کند.

دوم اینکه سیستم متابولیک و ترشح غدد را تحریک می کند و در نتیجه موجب احساس گرما می شوند و باعث ترشح اضافی (تنفس یا عرق) از غدد اکریئن (غدد عرق ) و غدد چربی (صمغ) می شود و بنابراین، درجه ی حررات بدن را کاهش می دهد.

همچنین می تواند باعث دفع سموم بدن از طریق عرق شود و غده ها و منافذ سموم خارجی که منجر به بیماری های مختلف میشود، نیز تمیز می کند.

9. میکروب ها را از بین می برد

این روغن، میکروب ها را از بین می برد و انتخابی دقیق و خوشبو برای کودکانی است که به کرم روده مبتلا شده اند. این روغن، همچنین می تواند برای دندان های ناسالم و ضدعفونی نیز به کار رود و می تواند به عنوان دهانشویه برای از بین بردن میکروب ها و جلوگیری از کرم خوردگی دندان ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کرم روده ای منجر به سوء تغذیه و سایر نقایص جدی مانند کم خونی می شود. بنابراین، از بین بردن این کرم ها مخصوصا در کودکان یکی از دیگر از کاربردهای بسیار مهم روغن ترنج است.

10. باعث رفع خستگی می شود

این روغن باعث شل شدن عضلات و ماهیچه ها می شود. در نتیجه باعث تسکین سریع گرفتگی عضلات، تشنج و انقباضات دردناک عضلانی می شود. این روغن می تواند برای افراد مبتلا به سرفه مزمن، شرایط تنفسی و آسم نیز بسیار مهم باشد که مشابه واکنش تشنجی است.

11. باعث افزایش سرعت بهبود می شود

همان خواص ضدعفونی کننده و آنتی بیوتیک روغن ترنج می تواند یک ماده ی ضدعفونی کننده ی خوب، نیز باشد. روغن ترنج نه تنها باعث بهبود جراحت، ترک های پوست و پاشنه، زخم، اگزما و خارش می شود. بلکه باعث محافظت از آلوده شدن زخم ها و پیشرفت کزاز کشنده می شود. همچنین اثرات عفونت های دیگر را درمان می کند و التیام می بخشد و مانع از تشکیل مجدد آنها می شود.

خواص ترنج

سایر خواص روغن ترنج

روغن ترنج یک نیروبخش است، به این معنی است که کارکرد سیستم عصبی، اداراری، گوارشی، گردش خون و تنفس و همچنین پوست و عضلات را افزایش می دهد. روغن ترنج ضد انسداد نیز هست و در دستگاه بخور برای تسکین گرفتگی و مشکلات تنفسی، به ویژه در طی سرماخوردگی و سرفه، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این روغن، به عنوان یک خلط آور برای خلط کردن خلط و ماده ی مخطی، نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد و به بدن کمک می کند که خلط را از راه های طبیعی مانند عطسه و سرفه، از بین ببرد، بنابراین میکروب ها و سموم بدن که باعث این شرایط شده اند را نیز از بین می برد. اگرچه تحقیقات در مورد برخی از این مسائل محدود شده است، اما اثرات تنفسی و گوارشی روغن ترنج، ممکن است بیشتر از آنچه تصور می کنید باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد که استفاده از این روغن ممکن است باعث از بین رفتن سنگ صفرا، بوی بد دهان، گازمعده، برونشیت و دیفتری می شود.


نحوه مصرف روغن ترنج

با خواص ترنج و روغن ترنج آشنا شدید، حالا باید نحوه مصرف روغن ترنج را بدانید (1):

  • درمان کم آبی پوست خشک دهیدراته: 3 قاشق غذاخوری روغن هسته زردآلو را با 8 قطره روغن ترنج مخلوط نموده و هر شب در آخرین مرحله روتین پوست و بر پوست تمیز دو تا چهار قطره از این ترکیب را ماساژ دهید و تا 12 ساعت بعد در نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • درمان کم آبی پوست چرب دهیدراته: 3 قاشق غذاخوری روغن هسته انگور را با 8 قطره روغن ترنج مخلوط نموده و هر شب در آخرین مرحله روتین پوست و بر پوست تمیز دو تا چهار قطره از این ترکیب را ماساژ دهید و تا 12 ساعت بعد در نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.
  • شاداب و سرحال شوید، بدون افکار منفی: در یک دستگاه بخور سرد یا گرم و یا در یک اسانس سوز 5 قطره روغن ترنج، 5 قطره روغن شمعدانی و 5 قطره روغن یلنگ یلنگ ریخته و بگذارید در هوا پخش شود. می توانید این ترکیب را به یک قاشق روغن بادام شیرین اضافه کنید و بر بدن ماساژ دهید تا سرحال شوید و پر انرژی.
  • خوابی آرام و رویاهایی اسرارآمیز: قبل از خواب 5 قطره روغن ترنج و5 قطره روغن سدر اطلسی را در اسانس سوز و یا دستگاه بخور بریزید . بگذارید در هوا پخش شود.
  • روغن ماساژ بدن: 4 قطره روغن ترنج و 2 قطره روغن لیمو ترش را با نصف فنجان روغن آووکادو مخلوط کرده و بر بدن ماساژ دهید.
  • روغن ماساژ ضد سردرد: 5 قطره روغن نعناع فلفلی، 6 قطره روغن اسطوخودوس، 5 قطره روغن اکالیپتوس را با یک قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کرده و در هنگام سردرد بر پشت گردن و بر روی شقیقه ها ماساژ دهید.
  • رول ضد آکنه: به جای استفاده از انواع کرم ها و لوسیون های شیمیایی ضد جوش از این رول ضد جوش 100% گیاهی فوق العاده استفاده کنید:
    3/2 یک ظرف رول دار مانند ظرف بالم لب را با روغن هسته انگور پر کرده و سپس 1 قطره روغن ترنج، 2 قطره روغن اسطوخودوس، 2 قطره روغن درخت چای، 1 قطره روغن یلنگ یلنگ به بطری اضافه نموده و خوب تکان دهید و روی جوش های صورت بزنید.
  • عطر طبیعی مرکبات: ابتدا یک قاشق غذاخوری روغن کاکائو و 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را روی حرارت ملایم آب نمایید و در حالیکه گرم است در یک ظرف ریخته و 30 قطره روغن ترنج، 8 قطره روغن بهارنارنج و 2 قطره روغن پرتقال اضافه کرده و بهم بزنید و ظرف را در یخچال نگهداری کنید و در هنگام بیرون رفتن مقداری از این عطر را بر مچ ها و گردن بمالید. تا عطر خوش آن خودتان و بقیه را مدهوش کند.
  • اسپری ضد استرس: یک بطری اسپری را با آب پر کنید و 10 قطره روغن اسطوخودوس، 8 قطره روغن یلنگ یلنگ و 4 قطره روغن ترنج را با هم مخلوط نمایید و در مواقعی که استرس دارید برای آرام شدن در خانه پخش کنید.

مخلوط کردن روغن ترنج

روغن ترنج را می توانید با روغن مریم‌گلی مرموک، روغن کندر، روغن نارنگی، روغن گل یاس، روغن فلفل سیاه، روغن سرو، روغن شمعدانی، روغن جوز، روغن چوب صندل، روغن پرتغال، روغن رزماری، روغن ویتور و روغن یلانگ یلانگ ترکیب کنید. روغن ترنج با روغن سایر مرکبات نیز می تواند ترکیب شود.

پرسش های اساسی در مورد روغن نارنج

بوی ترنج، شبیه به چه بویی است؟

بخاطر اینکه پایه ی اصلی این میوه مرکبات است، بوی بسیار خوبی دارد. همچنین یک چیز عجیب در مورد این میوه وجود دارد، که باعث محبوبیت آن بین تولید کنندگان عطر شده است.

اگر با بعضی از عطرهای دیگر ترکیب شود بوی بسیار خوب دارد. بنابراین اغلب ترکیب این را با چوب صندل، رزماری و یاسمن ترکیب می کنند. این میوه و روغن آن، عطر بسیار قوی دارند و این بسیار مشخص است.

چگونه روغن ترنج مورد استفاده قرار می گیرد؟

می توانید روغن ترنج را از راه های مفید و خلاقانه ای مورد استفاده قرار دهید، می توانید به علت بوی خوبی که دارد آن را در حال دوش گرفتن، بصورت موضعی بر روی پوست بمالید. این روغن همچنین می تواند به تسکین التهاب و افزایش سلامتی پوست کمک کند.

بعضی از افراد از این روغن در افشانه ها استفاده می کنند تا فضا، بوی خوبی بگیرد. سایر افراد، یک یا دو قطره از این روغن را به چای خود اضافه می کنند، حتی برای اینکه سلامت دستگاه گوارش خود را افزایش دهند، آن را بصورت مستقیم مورد استفاده قرار می دهند.

روغن ترنجی که مورد استفاده قرار می گیرد، چیست؟

روغن ترنج به عنوان یک خوشبو کننده ی هوا یا یک ابزار آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، اما بدلیل کاربردهای درمانی که دارد برای بدن یا پوست مورد استفاده قرار می گیرد. اگر پوست شما، زبر یا خشک شده باشد، روغن ترنج می تواند این التهاب را پاکسازی کند.

برخی از مردم چند قطره از آن را با محصولات مراقبت از پوست ترکیب می کنند یا در هنگام دوش از آن استفاده می کنند.

ترنج برای چه چیزی هایی خوب است؟

به علت عطر و کیفیتی که روغن ترنج دارد، برای کاهش استرس و اضطراب بسیار مفید است. این روغن می تواند در هنگام ماساژ مورد استفاده قرار گیرد، و در هنگام سردرد می توانید این روغن را به سر خود بمالید. برخی از افراد چند قطره از آن را در چای خود می ریزند و از اثرات آرامشبخش آن لذت می برند. روغن ترنج برای کاهش افسردگی مفید است و بوی خوبی را به فضا می دهد و به همین دلیل است که در افشانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی

روغن ترنج باید دور از نور خورشید نگهداری شود، زیرا برپاتن ، یکی از اجزای آن اگر در معرض نور خورشید قرار گیرد ممکن است اثر سمی داشته باشد. به همین علت، این روغن باید در بطری های تیره و در مکان های تاریک نگهداری شود. اگر این روغن را برای پوست خود مورد استفاده قرار می دهید، تا زمانی که روغن جذب نشده است، در برابر نور خورشید قرار نگیرید.

کانال تلگرام زوم لایف

توجه: محتوای مجله زوم لایف، جایگزین نسخه پزشکان نیست. اگر مشکل پزشکی دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

source

توسط bazaksara.ir