روش صحیح استفاده از شامپو

شستشوی غیر‌اصولی موها باعث چرب شدن بیشتر پوست سر یا ایجاد شوره و موخوره می‌شود. به همین دلیل بهتر است یک‌بار برای همیشه نحوه صحیح شامپو زدن را یاد بگیرید تا در کنار انتخاب شامپوی مناسب، با شستن صحیح موهایتان از آن‌ها مراقبت کنید. در این مقاله روش درست شامپو زدن مو و تمام بایدها و نبایدهای استفاده از شامپو را با هم مرور می‌کنیم.

روش درست شامپو زدن موی سر چگونه است؟

استفاده از تکنیک‌های مناسب در روش صحیح شامپو زدن به شما کمک می‌کند تا بدون آسیب زدن به پوست سر و فولیکول‌های مو، شادابی و سلامت موها را تجربه کنید. بنابراین، یک بار برای همیشه قدم به قدم با مراحل شامپو کردن موی سر همراه ما باشید.

نحوه صحیح شامپو زدن مو

۱- موهای خود را کاملاً خیس کنید

پیش از شامپو کردن مو، اجازه دهید مو و پوست سر با آب ولرم و به‌خوبی خیس شود. این کار باعث می‌شود کوتیکول‌های مو باز و شامپو و مواد مغذی وارد آن‌ها شوند. برای این کار بگذارید آب حداقل ۱ دقیقه روی سر بریزد. سپس با انگشت‌ به آرامی مو را ماساژ دهید تا مطمئن شوید تمام قسمت‌های مو  و پوست سر کاملاً خیس شوند.

روش صحیح شامپو زدن و شستش موها

۲-  شامپو را با آب مخلوط کنید

مهم‌ترین مرحله شستشوی سر، شامپو زدن است که باید به دو نکته مهم در این مرحله توجه کنید:

  • انتخاب بهترین شامپو مناسب مو و پوست سر
  • مقدار استفاده از شامپو با توجه به حجم و جنس مو و میزان چرب بودن و کثیفی موها

پیش از ماساژ شامپو روی سر، ابتدا آن را با کمی آب در کف دستتان مخلوط کنید. این کار، تاثیر مستقیم شامپو روی پوست سر را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود شامپوی کمتری استفاده کنید. حالا پوست سر خود را به شامپو آغشته کنید.

روش شامپو زدن مو

۳- شامپو را روی پوست سر و ساقه مو ماساژ دهید

در روش درست شامپو زدن مو، استفاده از ناخن‌ها ممنوع است! این کار ممکن است موجب تحریک پوست سر یا بروز عفونت شود. موی خیس معمولا شکننده است، بنابراین با فشار ملایم، بدون استفاده از ناخن به مدت 3 دقیقه پوست سرتان را با شامپو ماساژ دهید. هنگام ماساژ سر از حرکات دایره‌ای یا خشن به سمت جلو و عقب اجتناب کنید، فقط کافی است به‌آرامی دست خود را روی کف سر حرکت دهید.

 

روش صحیح شامپو زدن و شستشوی مو

۴- موها را آبکشی کنید

یکی از اشتباهات رایج بعد از شامپو زدن موی سر این است که آبکشی درست و کامل را فراموش کنید. اگر موهای خشکی دارید بهتر است آبکشی را با آب ولرم مایل به سرد انجام دهید تا لایه سبوم سلول‌های پوست سر آسیب نبیند و موهایتان خشک‌تر نشود.

نحوه درست شامپو زدن

۵- از نرم کننده استفاده کنید

استفاده از نرم‌کننده برای همه افراد لازم نیست اما اگر می‌خواهید پس از حمام کردن موهایی درخشان، بدون گره و نرم داشته باشید، سراغ نرم‌کننده مناسب موهای خود بروید.

نرم کننده را مثل شامپو روی پوست سر نزنید؛ آن را به قسمت وسط تا پایین ساقه مو بزنید و اجازه دهید ۳ تا ۵ دقیقه روی ساقه موهایتان بماند. سپس آن را با مقدار آب کافی بشویید.

روش صحیح شامپو زدن موی سر

روش خشک کردن موی سر

زمانی که موها خیس هستند، در آسیب‌پذیر‌ترین حالت خود قرار دارند؛ پس مرحله خشک‌کردن یکی از مهم‌ترین بخش‌های مراقبت از مو است. برای این کار به هیچ عنوان حوله‌های زبر را محکم روی موهای خود نکشید. بلکه آن‌ها را با یک حوله نرم به‌آرامی فشار دهید و تا حدامکان اجازه دهید موها خود به خود در هوای آزاد خشک شوند.

روش خشک کردن موی سر

 

از شامپوی مناسب موهایتان استفاده کنید

این حقیقت را بدانید که هنوز افراد زیادی از شامپوهایی استفاده می‌کنند که مناسب موهایشان نیست. شامپو مخصوص موهای رنگ شده، شامپو ضد شوره، شامپو ضد ریزش مو، شامپو موهای خشک، شامپو مخصوص موهای چرب و … از دسته‌بندی‌های مهم در تولید شامپو هستند و با توجه به جنس مو باید بهترین آنها را انتخاب کرد. آنچه تولید شامپو را متنوع می‌کند، تفاوت ترکیب مواد آنیونی و کاتیونی است که موجب می‌شود میزان چربی زدایی در شامپو گوناگون باشد.

شستشوی موهای چرب و نازک

از آنجایی که موهای نازک زود چرب می شوند، بنابراین بهتر است که افراد دارای موی چرب برای کنترل چربی و از بین بردن چربی های اضافه، موهای خود را به صورت روزانه بشویند. همچنین به افرادی که در آب و هوای مرطوب زندگی می کنند و یا فعالیت های ورزشی زیادی انجام می دهند توصیه می شود که خود را به شامپو زدن روزانه موها عادت دهند.

شستشوی موهای ضخیم

هرچه موها ضخیم تر باشند نیاز آنها به شستشو کاهش پیدا می کند. علاوه بر آن افراد دارای موی خشک، فر و مجعد نیز همانند موهای ضخیم می توانند هفته ای یک بار موهای خود را بشویند. در مجموع اگر موهای چرب و خشکی ندارید، ۲ الی ۳ مرتبه شستشو در هفته برای شما کافی است.

انواع شامپوهای موی سر

شامپوهای موجود در بازار انواع مختلفی دارند. تنوع این محصولات به اندازه ای است که برای هر جنس مو و هر شخص می توان شامپوی مخصوصی تهیه کرد. به طور کلی این محصولات را می توان در دسته بندی های زیر قرار دارد:

– شامپوی مخصوص آقایان: برخی از شامپوها با الگو موهای آقایان تولید می شوند و تنها مناسب استفاده آقایان هستند.

– شامپوی آقایان و خانم ها: برخی از شامپوها برای استفاده مشترک خانم ها و آقایان تولید می شوند. بنابراین در صورتی که بر روی شامپویی جنسیت خاصی ذکر نشده باشد، آن محصول برای استفاده مشترک آقایان و خانم ها مناسب خواهد بود.

– شامپوی مخصوص کودکان: شامپوهای مخصوص کودکان از حساسیت ها و مشکلات پوستی کودکان جلوگیری می کنند. این شامپوها فاقد فتالات، فرمالدئید، رنگ های مصنوعی، سولفات، الکل و ترکیبات معطر هستند و به همین سبب مانع ایجاد آلرژی، آسیب به سیستم تنفسی، چشم، پوست و خشکی پوست کودکان می شوند.

از پارابن و شامپوهای بدون SLS استفاده نکنید:

من مطمئنم که شما نباید از شامپوهای سولفاتی (SLS) و پارابن استفاده کنید ؛ پارابن ها به عنوان نگهدارنده اضافه میشوند، و SLS به تشکیل کف کمک می کنند هر دوی این مواد شیمیایی برای مدتی طولانی است که باعث تحریک پوست و واکنش های آلرژیکی می شوند.

مطالعات اخیر نشان داده که آنها همچنین می توانند سرطان زا باشند و باعث آسیب شدید چشم در کودکان شوند بنابراین بهتر است از شامپو های ارگانیک و طبیعی استفاده کنید، که بدون SLS و پارابن هستند.

شامپو را فقط روی پوست سرتان استفاده کنید:

هدف شامپو، تمیز کردن و حذف کثیفی، سلول های مرده پوست و تولید محافظت از پوست سر است. مالیدن شامپو در طول موها فقط روغن های طبیعی مو را می گیرد و به دنبال آن موهایی خشک، وز و بی روح خواهید داشت. بنابراین، یک چهارم اندازه همیشگی شامپویتان را مصرف کنید و آن را به ریشه موها و پوست سر خود بزنید ،تا زمانی که کف کند.

در حال شامپو کردن، آرام ماساژ دهید زمانی که شامپو کف کرد، سرتان را به آرامی با انگشتانتان ماساژ دهید، با حرکات دایره ای شکل. با این کار نه تنها کثیفی را از پوست خود پاک می کنید، بلکه ماساژ، گردش خون را به فولیکول های مو افزایش می دهد و رشد مو نیز افزایش می یابد.

در هر نوبت چه مقدار از شامپو استفاده کنیم؟

میزان شامپوی مورد نیاز برای هر نوبت شامپو زدن مو بستگی به عواملی مثل طول مو، ضخامت آن، سطح چربی پوست سر و فعالیت‌های روزمره شما دارد. بااین‌حال، مقدار استاندارد شامپو برای هر نوبت، حدود ۱۰ میلی‌لیتر (دو قاشق چای‌ خوری پر) است. اما اگر موهای شما بلند، ضخیم یا چرب باشند بهتر است از میزان شامپو‌ی بیشتری استفاده کنید.

شامپو چند دقیقه باید روی سر بماند؟

همان زمانی که برای ماساژ شامپو روی سر سپری می‌کنید برای ماندن شامپو کافی است. اما اگر آلودگی و چربی پوست و موهای شما زیاد است یا شامپویی که استفاده می‌کنید هدف درمانی دارد، بگذارید ۲ تا ۳ دقیقه روی سر بماند.

زمان شامپو کردن را کش ندهید:

موهای شما زمانی که مرطوب هستند، در شکننده ترین حالت خود هستند. بنابراین، باید شامپو کردن و نرم کننده زدن به مو خود را در عرض 15 دقیقه پس از خیس شدن، انجام دهید تا از هرگونه آسیب و شکستن موها جلوگیری کنید.

 

نبایدهای شامپو زدن موی سر

  • شستن بیش از حد موها باعث می‌شود چربی طبیعی پوست سر از بین برود؛ پس بهتر است موهایتان را هر روز با شامپو نشویید.
  • برای آبکشی موها از آب بسیار داغ استفاده نکنید. دمای زیاد باعث شکننده شدن فولیکول موهای شما خواهند شد. آب ولرم بهترین گزینه برای شامپو زدن موها است.
  • اگر آب حمام دارای مواد معدنی و به‌ اصطلاح سخت است، از آب تصفیه شده برای شستن موهای خود استفاده کنید تا ترکیبات آب به موهای شما آسیبی نزند.
  • هرگز موهایتان را با حرکت دایره‌ای و فشار دست نشویید. این کار باعث ایجاد موخوره و آسیب به پوست سر می‌شود.
  • اگر می‌خواهید بعد از حمام از ابزارهای حرارتی مثل اتو مو استفاده کنید، موها خیس نباشد، حتما خیسی آن را بگیرید.
  • موهای خشک با تار موهای ضعیف باید کمتر در تماس با شامپو قرار بگیرند.
  • از شامپو و نرم‌کننده مناسب نوع موی خود استفاده کنید.
  • بدون یک نرم کننده مناسب یا ماسک مو از حمام خارج نشوید.

با انجام نحوه صحیح شامپو زدن و ماساژ صحیح مو از موهای خود مراقبت کنید و مانع از شکنندگی آن شوید. همان‌طور که در این مطلب خواندید، طریقه استفاده از شامپو کار بسیار آسانی‌ست و فقط نیاز به کمی توجه دارد. بسیاری در مورد تفاوت روش شستشوی مو در آقایان و خانم‌ها سوال می‌پرسند اما جالب است بدانید که روش صحیح شستن موی آقایان و خانم‌ها تفاوتی ندارد و تمام موارد برای هر دو قابل‌اجرا است.

 

چند بار در هفته شامپو بزنیم؟

این موضوع به جنس مو ، نوع پوست سر، میزان تعریق و کثیفی مو بستگی دارد. اما به‌طور معمول ۲ تا ۳ بار در هفته شامپو زدن برای موهای معمولی کافی است اما اگر موی چرب و پوسته پوسته دارید، یک روز درمیان شامپو بزنید.

در هر نوبت چندبار شامپو بزنیم؟

تعداد شامپو زدن مو در هر بار حمام به میزان چربی و نیاز موهای شما بستگی دارد؛ دوبار شامپو زدن باعث می‌شود شامپو زمان بیشتری در تماس با پوست سر باشد. مراقب باشید در هر بار استفاده میزان استاندارد شامپو را استفاده کنید.

آیا استفاده هر روزه از شامپو به موها آسیب می‌زند؟

استفاده روزانه از شامپو باعث می‌شود موها خشک و پوست سر به مرور زمان چرب شود. بهتر است حداکثر یک‌ روز در میان از شامپو استفاده کنید تا آسیب به موها را به حداقل برسانید.

source

توسط bazaksara.ir