عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند. من مدتهاست که از آن دسته افرادی هستم که دوست ندارم عطر را به اشتراک بگذارم. به نظر من بهترین عطرها آنهایی هستند که جذابیت بی نظیری داشته باشند، جذابیت خاصی داشته باشند و در دریایی از رایحه های مطبوع خودنمایی کنند. با این اوصاف، در سال 2024، زمانی که همه به دنبال این هستند که بوی متفاوتی را با فردی که در کنارشان ایستاده است، داشته باشند، ما در آستانه رنسانس عطرهای کلاسیک هستیم.
سایت عشق آرایش
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
به نظر من، میل ما به بویی کاملاً منحصر به فرد، محافظت از عطرهایمان و امتناع از اشتراک گذاری در تلاش برای احساس خاص بودن، صنعت عطر را در موقعیت عجیبی قرار داده است. در سالهای اخیر، ما آماده شدهایم تا بیش از 200 پوند رایحهای خاص را بررسی کنیم و به دنبال منحصربهفردترین و سختگیرترین عطرهای اطراف باشیم. در تلاش برای اطمینان از این است که هرگز با شخص دیگری روبرو نشویم که بویی مشابه ما داشته باشد.
و این مرا به این فکر انداخت که … این عطرهای کلاسیک را چگونه پیدا کنیم؟ می دانید، آنهایی که به معنای واقعی کلمه هر عطری را که بعد از آنها ساخته شده اند شکل داده اند؟ در عصر حاضر، باور این که عطر کلاسیک مرده است آسان است. مطمئناً، رایحههای کلاسیک مدرن ( باکارا روژ 540 و میس دیور) هنوز جای خود را دارند، اما در مورد رایحههای بلاکباستر واقعی که بهخاطر بویایی خود مشهور هستند، چطور؟ آیا ما آنها را صرفاً به این دلیل که بیش از حد “به خوبی شناخته شده” هستند، در گذشته رها کنیم؟ آیا عطرهای کمتر شناخته شده ای که امروزه همه به آنها روی می آوریم واقعاً می توانند به خوبی عطرهای کلاسیک قدیمی باشند که به آنها پشت کرده ایم؟
این چیزی است که من ماه ها در مورد آن فکر کرده ام. و در تلاشی برای رسیدن به انتها، من چهار ماه گذشته را صرف صحبت کردن با برخی از محبوب ترین عطرهای کلاسیک جهان کرده ام. من با عطرسازان، متخصصان و سایر ویراستاران متعصب عطر صحبت کرده ام تا همه چیز را بررسی کنم. و از آنجایی که من سرسخت هستم و حاضر نیستم فقط حرف های دیگران را قبول کنم، این زمان را با استفاده از برخی از کلاسیک ترین عطرهای تاریخ صرف کرده ام تا یک بار برای همیشه پاسخ دهم که آیا کلاسیک های مدرن واقعاً می توانند با هم مقایسه شوند یا خیر.
چه چیزی یک عطر کلاسیک را می سازد؟
برای اینکه بفهمم آیا واقعاً می توان عطرهای گران قیمت سال 2024 را با عطرهای کلاسیک مقایسه کرد، باید چیزی را روشن کنم: به هر حال چه چیزی یک عطر کلاسیک را تعریف می کند ؟ خوب، به جرات می توانم بگویم که هر عطرساز و متخصصی که در این مورد با آنها صحبت کردم، پاسخ اولیه یکسانی داشتند: این سوال 1 میلیون پوندی است. به هر حال، اگر ایجاد یک عطر کلاسیک آسان بود، آیا همه آن را انجام نمی دادند؟
با این حال، پس از پرسشهای بیشتر و مکالمات بسیار طولانی، طرح اولیه یک عطر کلاسیک را به پنج مورد خلاصه کردم که به همان اندازه مهم هستند:
1. جذابیت جهانی منحصر به فرد
این احتمالاً سخت ترین و چشمگیرترین ویژگی هر عطر کلاسیک و عالی است. یک عطر کلاسیک باید دارای یک عنصر جذابیت جهانی باشد تا جایی که ممکن است همه آن را دوست نداشته باشند، اما همه می توانند به نوعی با آن ارتباط برقرار کنند.
Auerlien Guichard (مردی که پشت بسیاری از نمادهای مدرن مانند Gucci Guilty ، Burberry Hero و Narciso Rodriguez Narciso قرار دارد)، آن را کاملاً خلاصه می کند. من به مخاطبان انبوه فکر نمیکنم [زمانی که عطری میسازم]، اما سعی میکنم ایدهای بیابم که مردم از هر کجا که باشند، آن را درک کنند. من نمیخواهم عطر انبوهی خلق کنم.»
2. یک دلبستگی شخصی
هر عطر فوق العاده ای که تا به حال ساخته شده است، نوعی وابستگی را با استفاده کننده و/یا شخصی که آن را دریافت می کند ایجاد می کند. بدون ایجاد واکنش احساسی، یک عطر فقط یک بوی خوب است. ” چیزی وجود دارد که توصیف آن دشوار است – این را کورکجیان، عطرساز، می گوید.
با این نوع وابستگی شخصی، سطحی از احساسات شخصی و تعریف و تمجید دیگران نیز به وجود می آید. “من میخواهم مردم احساسی داشته باشند. وقتی [عطر] را روی پوست خود میزنید، نظرات را دریافت میکنید؟ برای من، این مهمترین چیز است. اگر عطر بزنید و نظری دریافت نکنید، وقت را هدر داه ایم.
3. آشنایی و جسارت
کورکجیان یکی از الهامبخشترین افراد زمان ماست – و با آن سطحی از بینش در خلق عطر به دست میآید که یافتن آن بهعنوان یک روزنامهنگار سخت است. وقتی از او می پرسم به نظر او چه چیزی کلاسیک را می سازد، چشمانش روشن می شود. او میگوید: «من واقعاً روی پاسخی برای این موضوع کار کردهام. و او می کوید که این موضوع به چند چیز مهم مربوط می شود: یکی، روشی که در آن عطر با پوست ترکیب می شود، همانطور که در بالا توضیح داده شد، و دوم، تعادل بین آشنایی و جسارت.
“از دوستم که یک مشاور هنر معاصر است پرسیدم که چگونه تعیین می کند چه آثار هنری کلاسیک آینده دارند و او به روشی ساده که به عطر نیز مربوط می شود پاسخ داد. هنر باید با ناخودآگاه شما به شکلی آشنا صحبت کند. اما در معماری باید نوآوری داشته باشد، هرم لوور بیزمان و نمادین است، زیرا شکل آن به راحتی قابل درک است – هرمی، مانند اهرام جیزا که همه آن را دیدهاند هرم جایی است که شما گنج را پنهان می کنید، بنابراین باید بسته شود – اما موزه لوور برعکس است، و مونالیزا – پرتره ها عادی هستند، اما تخصص در تکنیکی است که داوینچی برای محو کردن خطوط استفاده می کند. کاملاً جدید بود،” او توضیح می دهد. “این تعادل بین سنتی و جسورانه است. وقتی یک عطر جدید عرضه می شود، می توانید تعیین کنید که آیا ممکن است با این مفهوم تبدیل به یک عطر کلاسیک شود یا خیر. اگر بتوانید این دو چیز را با هم ترکیب کنید؟ شما سلطان بازی هستید.”
4. یک فرمول کوتاه
خوب، این ویژگی کمی فنی تر است، اما می توانم به شما اطمینان دهم که با خواندن ادامه مطلب، منطقی تر خواهد بود. اساساً، هر متخصصی که با او صحبت میکردم، در مورد اهمیت یک فرمول کوتاه و ساده حرفی برای گفتن داشت – نتهای کمتری که عطری ساده و بهراحتی قابل ارتباط ایجاد میکنند.
کسی که یکی دو چیز در مورد ساخت یک عطر کلاسیک می داند، عطرساز استاد اولیویه کرسپ (که برای ما دولچه اند گابانا لایت بلو ، فرشته موگلر و جنتلمن جیونچی را نام برد) اینطور توضیح می دهد: “وقتی از تلفن همراه خود استفاده می کنید. یا لپ تاپ شما، اگر درک آن آسان است، از آن استفاده زیادی می کنید، من سعی می کنم فرمول هایم را ساده و کوتاه کنم، تا همه آنها را بفهمند. برای من اهمیتی ندارد که مردم به جزئیات آن پی ببرند .
5. باید کار کند
در نهایت، مهمترین جنبه هر رایحه کلاسیک این است که باید کار کند – و این چیزی است که من نگران آن هستم که در عصر مدرن از بین رفته باشد. با فراوانی عطرهای جدید و عجیب و غریب و شگفتانگیز که هر هفته در قفسهها قرار میگیرند، ما شروع به فراموش کردن چیزهای مهم کردهایم: عملکرد و طول عمر .
اگر میخواهید پاسخی مستقیم و بدون محدودیت از هر کسی در دنیای عطر دریافت کنید، به ویرایشگر عطر، Frédéric Malle بروید. او می گوید: “کلاسیک چیست؟ آنها به راحتی قابل تشخیص هستند. آنها شخصیت و عملکرد دارند. یک عطر باید عملکرد، ماندگاری و انتشار داشته باشد. اینها چیزهای بسیار سیاه و سفید هستند – یک عطر کار می کند یا نه.” .
نیاز به اختراع مجدد
می دانم به چه چیزی فکر می کنید، آیا عطرهای کلاسیک فقط کمی بوی قدیمی نمی دهند؟ و در برخی موارد، بله، به همین دلیل است که آنها در قفسه ها گیر نکرده اند. برای من، ارجاع به عطرهای کلاسیک در دو دسته کلاسیک و کلاسیک مدرن بسیار منطقی است. در حالی که کلاسیکهای مدرن عطرهایی هستند که در سالهای اخیر بسیار محبوب و دلپذیر بودهاند، به این معنی که زمان خود را مشخص میکنند، کلاسیکهای سنتیتر آن دسته از رایحههایی هستند که دههها در اطراف خود باقی ماندهاند و با هر نوبت جدید الهام بخش عطرسازان میشوند. خلقتی که با آن روبرو هستند.
مشکل این آثار کلاسیک سنتی این است که، حقیقتاً، آنها همیشه در روزگار مدرن ترجمه نمیشوند. “چه کسی می خواهد لباسی بپوشد که 75 سال از عمرش گذشته باشد؟ مطمئنم که شما یک یا دو نفر را پیدا خواهید کرد، اما در مقیاس بزرگ هیچ کس نمی خواهد بوی مادربزرگ خود را بدهد. به طور روزانه آن را نشان می دهد. کورکجیان توضیح می دهد که دیگر کار نمی کند. و این اهمیت اختراع مجدد عطر کلاسیک است. کورکجیان به این موضوع اشاره میکند که اخیراً از دیور کلاسیک Miss Dior برای عطر جدیدتر تجدید نظر کرده است. او می گوید: “Miss Dior از سال 1947 به عنوان ادای احترام به بنیانگذار ما نگهداری می شود، اما مهم است که در یک نقطه آن را دوباره شکل دهیم. برای حفظ ایده، فلسفه، ساختار و مدرن تر و مرتبط تر کردن آن.”
و این چیزی است که مال نیز به آن فکر کرده است، به ویژه زمانی که او وظیفه داشت برخی از کلاسیک ترین عطرهای استی لادر را برای مجموعه Legacy این برند دوباره اختراع کند . او میگوید: «در صحبتهای من همیشه به عطرهای عالی و کلاسیک اشاره میشود، و ما همیشه از این عطرها الهام میگیریم. عطرهای خانم لادر همیشه در مکالمات ظاهر میشوند، زیرا او بسیار باهوش بود». پس چرا او احساس کرد که آنها نیاز به ویرایش مجدد دارند؟ خوب، این به ایده فرمول کوتاهی می رسد که قبلاً به آن اشاره کردیم. در طول سالها، خانههای عطر با رایحههای خود دست و پنجه نرم میکنند، چه به دلیل تغییرات مقررات باشد و چه به این دلیل که میخواهند آنها را برای روز مدرن دلپذیرتر کنند.
در مورد Estée Lauder، Malle توضیح میدهد: «هر کدام از آنها به دلیل روشی که خانم لادر کار میکرد، مشکل متفاوتی داشتند، که فوقالعاده بود – او به عطرسازان میگفت این را با آن مخلوط کنند، اما عطرسازها گاهی اوقات بیش از حد تحت اللفظی حرف میزدند. عطرهای جدیدتری که من روی آن کار می کنم بین 20 تا 50 عطر دارند در زمان راهاندازی، غریبهای نادیده گرفته میشود، اما وقتی این موسیقی در طول اعصار تغییر میکند، قدیمی میشود – و خلاص شدن از شر آن آسان است.”
کلاسیک مدرن
بنابراین، با این اطلاعات، چه چیزی یک کلاسیک مدرن را تعریف می کند؟ خوب، یک کلاسیک مدرن چیزی است که یا برای مطابقت با ذائقه و (به قول مال) “موسیقی” امروز دوباره اختراع شده است، یا رایحه ای است که جایگاه خود را در تاریخ محکم کرده است. شاید زمان کافی برای گفتن اینکه آیا هرگز عنوان یک کلاسیک بزرگ را به دست خواهد آورد یا نه، نگذشته است یا شاید خانه عطری که از آن به عنوان یک انتخاب جاودانه حمایت نکند. از هر راهی که برای نگاه کردن به آن انتخاب کنید، این کلاسیک های مدرن تمام کادرهای بالا را برای اینجا و اکنون علامت گذاری می کنند.
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
بهترین عطرهای کلاسیک ساخته شده تا کنون
اکنون به کلاسیک های واقعی می رسیم. عطرهایی که به نظر من امتحان خود را پس داده اند و تا ابد ادامه خواهند داشت. و در حالی که میدانم فهرست قبلی کلاسیکهای مدرن ممکن است برخی از شما را بر روی صفحهنمایش فریاد بزند، با این استدلال که در واقع برخی از آنها کلاسیکهای محکمی هستند.
“من می دانم که چه زمانی یک موفقیت در راه است. به محض اینکه اطرافیانم شروع به صحبت کردن در مورد آن می کنند و شما سر و صدایی می بینید، می دانید که درگیر چیزی هستید. من با هر عطری که ایجاد می کنم آن را نمی بینم. اما وقتی به یک فروشگاه میروم و با مشاوران صحبت میکنم، از آنها میپرسم که فکر میکنند کدام عطر در بازار باقی میماند، و آنها بلافاصله میدانند.» اما چه چیزی این نوع عطرها را از عطرهای کلاسیک واقعی و جاودانه متمایز می کند؟ “اگر در مورد شش ماه یا یک سال محبوبیت صحبت می کنید، این مسیر خطرناکی برای یک عطرساز است. اما اگر بعد از چند سال آنها هنوز آنجا باشند، کلاسیک هستند. وقتی می بینید که برندها هر سال پول سرمایه گذاری می کنند. این نشانه واقعی یک کلاسیک است.”
بنابراین بله، من ممکن است در توضیح اینکه چه عطرهایی در قلمرو مدرن-کلاسیک و کلاسیک-کلاسیک وجود دارد، بی رحمانه رفتار کرده ام، اما وقتی رایحه های زیر را در نظر می گیریم، فکر می کنم متمایل به این خواهید بود که این عطرها هرگز از بین نخواهند رفت. از مد و پس از استفاده تقریباً انحصاری آنها در چند ماه گذشته، میتوانم تأیید کنم که آنها هنوز هم در سال 2024 خاص هستند، از زمانی که عرضه شدند.
1. Chanel No5
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
ادوپرفیوم CHANEL NO5
مشخصات فنی
نتهای کلیدی: آدلهید، گل رز، یاسمن، وانیل
آن را دوست داشته باشید یا از آن متنفر باشید، Chanel No5 هنوز هم برای عطرسازی عالی می باشد. من هرگز عطرسازی را ندیده ام که No5 را بهترین عطری که تا به حال ساخته شده نداند. قوی، پرچرب و غنی است، اما ترکیب آن کاملاً نمادین شده است. با گذشت بیش از 100 سال از عرضه آن، فروش عطر Chanel No5 همچنان افزایش می یابد و آن را به عنوان یکی از محبوب ترین عطرهای جهان تثبیت می کند. در حالی که این ترکیب در طول سالها در نتیجه تنظیم و تغییرات رایحه بهینهسازی شده است، هسته No5 ثابت مانده است. حتی اگر برای شما نباشد (اگرچه تکرارهای مختلفی برای سلیقه های مختلف وجود دارد)، تأثیری که این رایحه بر ایجاد عطر در سراسر جهان داشته است کاملاً غیرقابل انکار است.
2. Estée Lauder Pleasures
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
ادو پرفیوم ESTÉE LAUDER PLEASURES
مشخصات فنی
نت های کلیدی: نیلوفر، گل صد تومانی سفید، یاس، رز بای
در حالی که ممکن است Pleasures در سال 2024 به اندازه برخی از عطرهای دیگر این لیست شناخته شده نباشد، می توانم به شما اطمینان دهم که یکی از کلاسیک ترین عطرهای تمام دوران است. گلهای سبک وزن، شفاف و پوست را پوشش می دهد، رایحه ای ظریف و روشن دارد. نورانی، درخشان و غیرقابل انکار شادی بخش است. Pleasures که در سال 1995 ساخته شد، برای رایحههای گلی سبک وزن ایجاد کرد و به نظر من، هیچ چیز به زیبایی آن نزدیک نمیشود.
3. Dior J’adore
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
دیور جادور ادو پرفیوم
مشخصات فنی
رایحه کلیدی: یالنگ یلانگ، گل رز دمشق، گل یاس، سامباک یاس
J’adore یک نمونه کلاسیک از این است که چگونه عطرهای کلاسیک و جاودانه می توانند (و باید) با زمان حرکت کنند. معجون صابونی، تازه و گلی جادور که در سال 1999 ساخته شد، سال به سال خود را به عنوان پرفروش ترین پرفروش جهانی ثابت کرده است. در حالی که آن به تنوع بخشیدن به خط J’adore (با راه اندازی هایی مانند L’Or و D’Eau ) ادامه می دهد، این EDP کلاسیک است که همچنان در صدر قرار دارد. و من می دانم که ممکن است برخی از شما فکر کنید که خانم دیور مطمئناً سزاوارتر است که در این لیست قرار گیرد، به نظر من این جادور است که کیفیت جاودانه تری دارد.
4. دولچه و گابانا آبی روشن
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
مشخصات فنی
نت های کلیدی: سیب، یاس
زمانی که اولیویه کرسپ دولچه و گابانا لایت بلو را خلق کرد، چهره عطر تابستانی را برای همیشه تغییر داد. آبی روشن نوعی رایحه تند و آغشته به نور خورشید است – این عطر به رنگ آب روشن، تازه و نرم است. اگر تعطیلات مدیترانه ای عطر بود، آبی روشن بود. با تثبیت جایگاه خود به عنوان یک رایحه کلاسیک، از زمان عرضه آن در سال 2001، تکرارهای بی شماری از این رایحه وجود داشته است که هر یک به زیبایی دیگری است.
5. YSL تریاک
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
تریاک عطر قدرت همه عطرهای قدرتمند است. پس از عرضه در سال 1977، این عطر به یکی از مشخص ترین عطرهای دهه 80 تبدیل شد – افزودنی عالی برای هر لباس پوشیدنی. به بهترین وجه تیز، غنی و جلب توجه می کند. در حالی که اپیوم ممکن است در سال 2024 به دلیل محبوبیت خواهر کوچکتر شیرین تر و پوشیدنی ترش، بلک تریاک، به پایان برسد، طرحی که اپیوم برای عطرهای پرفروش ارائه می دهد را نمی توان انکار کرد.
6. مارک جیکوبز دیزی
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
برخی ممکن است استدلال کنند که Marc Jacobs Daisy یک عطر جدیدتر از آن است که کلاسیک تلقی شود، اما من کاملاً مخالفم. با وجود راه اندازی در سال 2007، دیزی جایگاه خود را در تاریخ بویایی محکم کرده است.
7. فرشته موگلر
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
چه از رایحه های شیرین و تند موگلر خوشتان بیاید یا از آن متنفر باشید، هیچ کس نمی تواند تاثیر آنجل را بر فرهنگ پاپ انکار کند. رایحه خامهای، شکری و شیرین آن در خیابانها پوشانده شده است و از آن زمان تا به حال خانههای بیشماری از آن الهام گرفتهاند. تا امروز، وقتی از کنار کسی که فرشته زده رد می شوم، کاملا ذوب می شوم.
8. گرلن شالیمار
عطرهای کلاسیک بازگشتند – پس از صحبت با برترین عطرسازان جهان، می توانم تأیید کنم که این 8 عطر بهترین هستند
ادو پرفیوم گرلین شالیمار
مشخصات فنی
رایحه کلیدی: ترنج، زنبق، وانیل، عنبر
مطمئنا Chanel No5 عطر کلاسیک پرفروش قرن بیستم است، اما شالیمار احتمالاً نمادین ترین و تاثیرگذارترین عطر در محافل بویایی در نظر گرفته می شود. چرا؟ زیرا قبل از شالیمار، رایحههای غنی و پرچرب کهربا واقعاً وجود نداشتند. اگر در مورد عطرهای کلاسیک صحبت می کنیم که باید اولین نفری باشند که کاری را انجام می دهند، Shalimar ثابت می کند که چگونه این کار را انجام می دهد. Guerlain برای همیشه به عنوان یکی از بهترین خانه های عطر در تاریخ در نظر گرفته می شود و Shalimar بزرگترین ساخته آن است.