شیرآلات توکار
شش سال پیش برایان شفیلد هیچ تجربه ای در صنعت انرژی نداشت. امروز او در مسیر تبدیل شدن به یک میلیاردر قبل از تولد 40 سالگی خود قرار دارد. چگونگی این اتفاق یکی از بزرگترین داستان های نفت تگزاس در تمام دوران است.
رونق انرژی بزرگ آمریکا مسئول برخی از باورنکردنی ترین داستان های ناهموار در تاریخ تجارت است. Aubrey McClendon Chesapeake Energy را به یک جوگرنوت زمین خوار تبدیل کرد، پیراهن خود را (و جایگاهش در مجله فوربس 400) را به دلیل قرض گرفتن زیاد از دست داد و اکنون در حال بازگشت است. هارولد هام در نظر داشت از فناوری حفاری افقی و شکست هیدرولیک برای استخراج نفت از زیر داکوتای شمالی استفاده کند و 19 میلیارد دلار ثروت در Continental Resources به دست آورد. Trevor Rees-Jones یک توده 5.4 میلیارد دلاری برای اکتشاف گاز شیل در تگزاس و پنسیلوانیا ساخته است.
اما وقتی نوبت به ضرب و شتم ثروت خالص می‌رسد، دشوار است که داستان برایان شفیلد 36 ساله را بالا ببریم، که تنها در عرض شش سال روابط خانوادگی و ذائقه یک تاجر برای ریسک را در 120000 هکتار از حوضه نفت‌خیز پرمین تگزاس برقرار کرده است. و یک ثروت شخصی که به زودی می تواند به یک میلیارد دلار برسد. کامرون هورویتز، مدیر عامل مشاوران سرمایه ایالات متحده در هیوستون می‌گوید: «آنچه برایان در این مدت کوتاه انجام داده است، باورنکردنی است، و این فقط خلق ثروت شگفت‌انگیز در تگزاس را نشان می‌دهد.
از او نشنیده ای؟ اگر اهل میدلند نیستید، قلب غبارآلود وصله نفتی غرب تگزاس که پررونق است، جای تعجب نیست. اما در اینجا، در میان هزاران جک پمپ کوبنده و جاده‌های دسترسی خاکی بی‌پایان که به آن‌ها خدمات می‌دهند، او فرزند خانواده سلطنتی، پسر اسکات شفیلد، مدیر عامل پایونیر منابع طبیعی (بزرگ‌ترین اپراتور در منطقه) و نوه جو پارسلی، غربی است. افسانه نفت تگزاس برایان شفیلد علیرغم تولد در این صنعت، در ابتدا فاصله خود را حفظ کرد. او می گوید: «من در چاله های کالاهای شیکاگو به دنبال سرنوشت خود بودم. سپس برای تجارت نرخ بهره به اروپا رفت. “اما من یک معامله گر سر به سر بودم و به سختی از پس آن بر می آمدم.”

برایان و اسکات شفیلد در میدلند. (عکس: اسکاگین مایو، برای فوربس).

در 29 سالگی، با یک همسر جدید، او به خانه آمد تا به تجارت خانوادگی بپردازد. به پیشنهاد پدربزرگش، شفیلد موافقت کرد که اداره 109 چاه اصلی را که پدربزرگ پارسلی و شریکش هوارد پارکر در دهه 1960 و 1970 در نزدیکی میدلند حفاری کرده بودند، به عهده بگیرد. آنها مدتها بود که بیشتر دارایی های خود را در منطقه فروخته بودند اما این چاه ها را حفظ کردند و می توانستند انتخاب کنند که چه کسی آنها را مدیریت می کند.
شفیلد، که به سرعت متوجه شد که این قاشق نقره ای مقدار زیادی شن در آن وجود دارد، می گوید: «من حتی نمی دانستم این به چه معناست. این عملیات مستلزم رانندگی صدها مایل از جاده‌های عقب در ماه، بررسی گیج‌ها و سوپاپ‌ها، اطمینان از کارکرد پمپ‌ها و نشتی چیزی است. این شغل حدود 500 دلار برای هر چاه در ماه یا حدود 600000 دلار در سال پرداخت می کرد. شفیلد می‌تواند افرادی را برای انجام کار استخدام کند (“من یک مرد مالی هستم. اگر می‌خواستم آچاری را بچرخانم، یک شیر فشار بیرون می‌رفت و کسی را می‌کشت”) و پول نقد برای ساختن چیزی بزرگ‌تر باقی می‌ماند. پدربزرگش گفت: هر کاری می خواهی بکن. فقط مواظب املاک باشید.
برایان به امید اینکه قبل از تصدی این تجارت چیزی در مورد کسب و کار بیاموزد، از پدرش خواست که به او اجازه دهد یک دوره شش ماهه سقوط در پایونیر را که مالک حدود 7000 چاه در 900000 هکتار در منطقه است بگذراند. مهمترین معلم او پل تردول، سرکارگر عملیات بود که از سال 1992 با شرکت کار می کرد. آنها روزها را به رانندگی در مزارع گذراندند. برایان سبز بود، اما می‌دانست چه سؤالاتی باید بپرسد. و تردول، 11 سال بزرگتر از برایان و پدر سه نوجوان، معلم صبور بود. تردول می گوید: “من عاشق آموزش دادن به مردم هستم. و او حافظه خوبی دارد.”
طولی نکشید که برایان تب نفت گرفت. قیمت ها افزایش یافت و در اواسط سال 2008 به رکورد 147 دلار در هر بشکه رسید. با داشتن دانش جدید و یک شریک جدید (تردول پایونیر – با برکت پدر – را ترک کرد تا به او ملحق شود)، تصمیم گرفت خودش کمی حفاری انجام دهد. او به افتخار پدربزرگش نام شرکت جدیدش را Parsley Energy گذاشت. تنها مشکل: اجاره نفت به قدری گران بود که او قادر به شروع حفاری نبود.
اما، همانطور که هر کسی در میدلند رونق به رکود می تواند به شما بگوید، روزهای خوب دوام ندارند. در اوایل سال 2009، نفت به 35 دلار در هر بشکه سقوط کرد زیرا رکود بزرگ اقتصاد جهانی را غرق کرد. بسیاری از اپراتورهای Permian به جای ریختن سرمایه گرانبها در چاه‌هایی که غیراقتصادی هستند، فقط اجازه می‌دهند مدت اجاره منقضی شود.
غرایز تجاری شفیلد شروع شد. او شروع به خرید حقوق حفاری – به ارزش چند هزار هکتار در هر جریب قبل از سقوط – برای هر کدام 500 دلار کرد. شفیلد می گوید: من خوش شانس بودم. “بهترین زمان برای اجاره زمانی است که دیگران اجاره نامه ها را رها می کنند.”
زمین تنها چیزی نبود که به پایان رسید. هزینه حفر و شکستن یک چاه عمودی تقریباً به نصف کاهش یافت و به 1.3 میلیون دلار رسید. شفیلد مانند پدربزرگش چندین دهه قبل از دوستان و خانواده خود پول نقد جمع آوری کرد تا به این فرصت حمله کند. کریس کایم که خانواده اش مالک شرکت لوله کشی Tex-Isle هستند و از دهه 1970 با جو پارسلی و اسکات شفیلد تجارت کرده اند، می گوید: “هر کاری که برایان قرار بود انجام دهد، ما می خواستیم با آن درگیر شویم.” Kayems 500,000 دلار برای 10٪ انرژی جعفری و میلیون ها دلار دیگر برای تأمین هزینه های اولیه حفاری اختصاص داده است.
با تامین مالی، برایان دست به کار شد. حفاری‌های پرمین از لحاظ تاریخی تمایل به حفر چاه‌های عمودی از میان لایه‌های سنگ حاوی نفت به نام‌های اسپری‌بری و ولف کمپ داشتند. آنها لوله را در هر دو بخش سوراخ می کردند تا روغن را بیرون بکشند، و دو جریان ناچیز را با هم مخلوط می کردند تا یک چاه خوب “Wolfberry” درست شود. با این حال، در برخی نقاط، اسپری‌بری به اندازه‌ای ضخیم بود که حتی به Wolfcamp عمیق‌تر هم اذیت نمی‌شدند.
شفیلد زمین‌شناس نبود، اما در حوضه پرمین که به خوبی نقشه‌برداری شده بود، مجبور نبود که باشد. با مطالعه تمام چاه‌های نزدیک 109 اول پدربزرگ، متوجه زمین‌های وسیعی شد که برای دهه‌ها توسط شرکت‌هایی مانند شورون و مریت انرژی حفر شده بود، با چاه‌هایی که فقط از اسپری‌بری استفاده می‌کردند. اما او فهمید که اردوگاه ولف در آنجا نیز ضخیم است. او بی سر و صدا حقوق معدنی را تحت این اپراتورها اجاره کرد، سپس با مریت شریک شد تا حفاری آنها را آغاز کند.
این هزاران هکتار در قلب ولفکمپ که برای یک آهنگ به دست آمده است، اکنون برای جعفری مکان هایی به ارزش بیش از 20 سال برای حفاری فراهم می کند تا جایی که به عنوان کیک لایه ای از سازندهای سنگ های نفتی جداگانه شناخته می شود.
همانطور که اقتصاد بهبود یافت، قیمت نفت نیز افزایش یافت و به امپراتوری نوپا و جاه طلبی های شفیلد دامن زد. در سال 2011 او به ملاقات فیل زد پیس در Chambers Energy Partners رفت. پیس، رئیس سابق تحقیقات نفت در شرکت Lehman Bros، 25 سال است که اسکات شفیلد را می شناسد و تحت تأثیر برایان قرار گرفته است. چمبرز به جعفری 200 میلیون دلار وام داد تا حفاری را افزایش دهد. پیس می‌گوید: «مهندسان و زمین‌شناسان زیادی هستند که بهتر از برایان آموزش دیده‌اند. “برایان هکتارهای مناسب را بدست آورد و چاه های خوبی حفر کرد. در زمان مناسب.” به زودی پارسلی در موقعیتی قرار گرفت که می توانست وام های چمبرز را پرداخت کند.
رونق جدید پرمین واقعاً در سال 2012 اتفاق افتاد، زمانی که دانشمندان زمین شناسی، از جمله کسانی که در پایونیر اسکات شفیلد، به طور کامل میزان نفت قابل بازیافت در منطقه را ارزیابی کردند. این لایه ها از عمق 8500 فوتی تا حدود 13000 فوتی گسترش یافته اند. اسکات شفیلد می‌گوید: «من می‌بینم که این میدان اکنون به بزرگترین میدان در آمریکای شمالی و یکی از بزرگ‌ترین میدان‌ها در جهان تبدیل می‌شود.» او می‌گوید که پتانسیل تولید ۱۰۰ میلیارد بشکه را دارد.
عجله طلا خیره کننده بوده است. در سپتامبر Encana Corp موافقت کرد که یکی دیگر از شرکت‌های تازه‌کار پرمین، Athlon Energy را به قیمت 6 میلیارد دلار یا حدود 37000 دلار در هر هکتار خریداری کند.
در می 2014 شفیلد Parsley Energy را در بورس نیویورک فهرست کرد و یک میلیارد دلار جذب کرد. در ماه ژوئن، سهام آنقدر رشد کرد که 34 درصد از سهام او به ارزش 1 میلیارد دلار رسید. از آن زمان، کاهش اخیر قیمت نفت این رقم را به 750 میلیون دلار رسانده است.
تابستان گذشته Parsley دفتر مرکزی خود را از میدلند به آستین منتقل کرد تا استعدادهای جوان را جذب کند، بدون اینکه خطر سرقت افراد از Dad’s Pioneer، بزرگترین کارفرما در میدلند را تهدید کند. او در حال حاضر شروع به تغییر از حفاری چاه‌های عمودی عمدتاً ۲ میلیون دلاری به چاه‌های افقی با متراکم‌تر و تولید بالاتر ۸ میلیون دلاری کرده است که پایونیر در حال تکمیل آن بوده است. تردول می گوید: «ما آنقدر بزرگ نیستیم که بتوانیم آزمون و خطا انجام دهیم. “ما بقیه بچه ها را تماشا خواهیم کرد.”
در مورد اسکات شفیلد، او قصد دارد تا چند سال دیگر از پایونیر بازنشسته شود و در صدر قرار گیرد. در طول پنج سال، او 450% سهام پایونیر را رهبری کرد، در میان برترین عملکردها در تجارت نفت. ارزش سهام او 120 میلیون دلار است. این یک اجرای عالی بود، اما با توجه به آنچه پسرش در حال انجام است، شما را متعجب می کند: آیا او هرگز برای برایان کار می کند؟ او می گوید: “برای او کار کنید؟ نه.” من همچنان به او مشاوره رایگان خواهم داد.»
من را در توییتر دنبال کنید. یک نکته ایمن برای من بفرست Christopher HelmanFollowingHelman به مدت 20 سال بخش انرژی را در فوربس پوشش داده است و کارآفرینان و میلیاردرهای بی شماری مانند Aubrey McClendon، Harold Hamm و Ross Perot را معرفی کرده است. “>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط bazaksara