تعرفه گمرکی واردات خودروی دست دوم از مهمترین مسائل پیرامون این موضوع است. طرح واردات خودروهای خارجی اعم از کارکرده و نو برای سامان‌دهی به بازار خودروی داخلی مسرت‌بخش بود. با این همه میزان تعرفه گمرکی واردات این خودروها از نگرانی‌های اصلی به شمار می‌رود. در این مطلب از گروه خودروشاپ این تعرفه گمرکی را بر اساس اعلام‌های رسمی ذکر خواهیم کرد. تا چنانچه قصد خرید خودرو و یا سرمایه گذاری در خودرو را دارید از آن مطلع شوید.

ضرورت وجود تعرفه گمرکی در مسیر واردات خودرو:

یکی از وظایف اصلی گمرک هر کشوری کنترل کردن ورودی و خروجی در مرزها می‌باشد. البته در این راستا گمرک شرح وظایف بسیار متنوع و گسترده‌ای بر عهده دارد. اجرا کردن سیاست‌گذاری‌های دولت در زمینه ورود و خروج کالاها نیز از وظایف محوله بر عهده گمرک می‌باشد. تعرفه گمرکی واردات خودروی دست دوم از طرف دولت تعیین و به گمرک ابلاغ می‌شود. در نتیجه برای اجزای کامل سیاست‌های دولت این مبلغ در گمرک از واردکنندگان دریافت می‌شود. بدون پرداخت این مبلغ هیچ خودروی دست دومی امکان و اجازه ورود به کشور را نخواهد داشت. این اقدام گمرک در راستای سیاست‌های دولت و رای رونق هر چه بیشتر به اقتصاد کشور می‌باشد.

تعرفه گمرکی







تعرفه گمرکی برای ورود خودروهای کارکرده:

تعرفه واردات خودرو در گمرک بر اساس فاکتورهای مختلفی تعیین می‌شود. بر اساس آخرین اعلام وضعیت این میزان به حجم موتور خودروی کارکرده بستگی زیادی دارد. البته پارامترهای دیگری نیز در محاسبه این تعرفه از سوی گمرک اعلام شده که در نظر گرفته خواهد شد. بر اساس جدیدترین اعلام‌های گمرک کمترین مقدار تعرفه گمرکی واردات خودروی دست دو 20 درصد است. بیشترین میزان این تعرفه نیز بر اساس آخرین خبرها در حدود 175 درصد محاسبه خواهد شد. برای محاسبه مقدار دقیق تعرفه‌ای که باید پرداخت گردد علاوه بر حجم موتور پارامترهای دیگری هم در نظر گرفته می‌شود. 

تعرفه گمرکی برای واردات خودروهای کارکرده بر اساس حجم موتور:

در این بخش به میزان تعیین شده این تعرفه بر اساس حجم موتور خودروی وارداتی کارکرده می‌پردازیم.

  1.  خودروهایی با حجم موتور کمتر از 100 سی‌سی  20 درصد تعرفه گمرکی
  2. خودروهایی با حجم موتور 1000 تا 1500 سی‌سی 70 درصد تعرفه گمرکی
  3. خودروهای کارکرده با حجم موتور 1501 تا 2000 سی‌سی 95 درصد تعرفه گمرکی
  4. خودروهای کارکرده با حجم موتور 2001 تا 2500 سی‌سی 175 درصد تعرفه گمرکی
  5. خودروهایی با حجم موتور 2501 تا 3000 سی‌سی 175 درصد تعرفه گمرکی

باید بپردازند. در نتیجه هنگام انتخاب خودرو و اقدام برای وارد کردن آن به کشور به این مورد نیز باید توجه شود. این مبلغ تنها هزینه گمرکی لازم برای واردات خودروی کارکرده و دست دوم به کشور نیست. بلکه هزینه‌های گمرکی جانبی نیز در این خصوص وجود دارد که در بخش بعدی اشاره می‌کنیم. 

سایر هزینه‌های گمرکی برای واردات خودروی دست دوم:

علاوه بر تعرفه گمرکی واردات خودروی دست دوم تعدادی از هزینه‌های جانبی نیز وجود دارد. پرداخت این بخش از هزینه‌ها نیز مانند تعرفه گمرکی الزامی می‌باشد. این هزینه‌های قانونی که در گمرک علاوه بر تعرفه از شما دریافت می‌شود عبارتند از:

  1. مالیات بر ارزش افزوده روی خودروی کارکرده وارداتی به مبلغ 9 درصد ( این 9 درصد از مبلغ کل ارزش گمرکی و حقوق ورودی خودرو محاسبه می‌گردد.)
  2. عوارض حلال احمر به اندازه‌ی 1 درصد حقوق ورودی
  3. نیم در هزار ارزش گمرکی خودروی کارکرده به عنوان عوارض پسماند
  4. عوارض واردات خودروهای هیبریدی و بنزین‌سوز به اندازه‌ی 10 درصد ارزش گمرکی آن
  5. عوارض ریالی مربوط به واردات اتوبوس و مینی‌بوس دست دوم به کشور
  6. عوارض ریالی واردات کامیون و تریلر به کشور
  7. عوارض واردات خودروهای سواری دست دوم معادل 5 درصد ارزش فوب آن
  8. 2 درصد مالیات علی‌الحساب برای کسانی که کارت بازرگانی ندارند. 
  9. هزینه مربوط به استاندارد به میزان 8 در هزار ارزش CIF گواهی اسقاط خودرو به منظور پلاک خودروی ترخیصی از گمرک
  10. 10 درصد از ارزش گمرکی ماشین دست دوم برای ترخیص و شماره‌گذاری خودرو ( این عوارض مربوط به راهنمایی و رانندگی جهت پلاک کردن خودرو است.)
  11. مبلغ سه درصد ارزش گمرکی در زمان شماره‌گذاری
  12. هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال دارایی، عوارض شهرداری در زمان پلاک کردن ( این مبلغ به نوع خودرویی که وارد شده است بستگی دارد.)

می‌باشد. بنابراین زمان وارد کردن ماشین کارکرده علاوه بر تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم این مبالغ نیز اخذ می‌شود. در این قیمت‌گذاری‌ها افرادی که خودروهای گران قیمت‌تر خریداری کنند مبلغ بیشتری باید به گمرک بپردازند.







واردات خودروهای بالاتر از 2500 سی‌سی به کشور:

نکته جالب توجه در تعرفه گمرکی اعلام شده آزاد شدن واردات خودروهای بالاتر از 2500 سی‌سی به کشور است. البته تعرفه‌های در نظر گرفته شده برای واردات این خودروها بسیار زیاد می‌باشد. در نتیجه قیمت تمام شده‌ی خودروهای بالاتر از 2500 سی‌سی نجومی خواهد بود. از این رو تنها اشخاص معدودی قادرند تا این نوع از خودروها را به کشور وارد کرده و خریداری کنند. این مورد را می‌توان یکی از نقاط ضعف تعرفه‌های اعلام شده برای این گروه از ماشین‌های وارداتی دانست.

شرایط واردات خودروی کارکرده در گمرک مناطق آزاد چگونه است؟

واردات خودرو در گمرک مناطق آزاد دیگر تشریفات و قوانین دست و پاگیری ندارد. همچنین واردکنندگان در این مناطق از پرداخت عوارض و تعرفه‌های گمرکی روی کالای خود معاف هستند. با این وجود در زمان استفاده محدودیت‌هایی بر روی خودروهای ترخیص شده از گمرک مناطق آزاد وجود دارد. ایران 7 منطقه آزاد به شرح زیر دارد:

  1. منطقه آزاد ارس ( تجاری- صنعتی)
  2. منطقه آزاد ماکو ( تجاری- صنعتی)
  3. منطقه آزاد اروند ( تجاری- صنعتی)
  4. منطقه آزاد چابهار (تجاری- صنعتی)
  5. منطقه آزاد سرخس ( اقتصادی)
  6. منطقه آزاد انزلی ( صنعتی- تجاری)
  7. منطقه آزاد قشم
  8. منطقه آزاد کیش

خودروهای وارداتی از گمرک این مناطق بر طبق گفته وزیر صنعت معدن و تجارت باید هیبریدی باشد. 

سخن آخر:

برای واردات خودرو اعم از نو و کارکرده باید با مسائل مختلفی آشنا بود. یکی از این موارد تعرفه گمرکی واردات خودروی دست دوم به کشور است. برای اطلاع از دیگر بخش‌های این طرح به سایت خودروشاپ سر بزنید. مقالات مختلفی در خصوص طرح واردات خودروهای خارجی به کشور را در آرشیو ما خواهید یافت. خودروشاپ مشاوری مطمئن در زمینه خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی است. پیشنهاد می کنیم از صفحه وام با سند خودرو هم دیدن کنید.

source

توسط