یکی از آزاردهنده‌ترین ارورها که گاها در هنگام استفاده از رایانه‌ها با آن مواجه می‌شویم، خطای Hard Drive Not Detected است. این ارور می‌تواند دلایل نرم‌افزاری و یا سخت افزاری داشته باشد. اما پیش از هر گونه اقدام برای مراجعه به تعمیرکارها، می‌توانید خودتان احتمالات نرم‌افزاری را بررسی کنید تا شاید بتوانید بتوانید با انجام چند قدم ساده، این مشکل را برطرف کنید.

به طور قطع یکی از مهم‌ترین قطعات سخت افزاری موجود در هر کامپیوتر یا لپ تاپی هارد دیسک آن است. این قطعه از تمام داده‌ها، فایل‌ها و اطلاعات شخصی شما نگهداری می‌کند. در واقع یک کامپیوتر بدون هارد دیسک مانند یک شئ بی مصرف است که کارچندانی از دستش برنمی‌آید، به همین دلیل محافظت از این قطعات بسیار مهم است مخصوصا زمانی که اطلاعات شما آنقدر ارزشمند است که حتی تصور از دست دادنش هم برای شما ناراحت کننده است.

اما متاسفانه باید بگوییم که گاهی پیش می‌آید که حتی در صورت محافظت صحیح از هارد دیسک نیز با مشکل مواجه خواهید شد و با ارور Hard Drive Not Detected رو به رو می‌شوید. این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که هارد دیسک توسط کامپیوتر شما شناسایی نشده و اطلاعات آن بازخوانی نمی‌شود. در ادامه‌ی این مقاله به طور کامل به حل مشکل Hard Drive Not Detected در ویندوز می‌پردازیم و راه‌حل‌هایی برای رفع آن ارائه می دهیم؛ پس تا پایان این مقاله همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب

علت نمایش خطای Hard Drive Not Detected

قبل از اینکه به رفع ارور Hard Drive Not Detected در ویندوز بپردازیم بهتر است علت این خطا را بازگو کنیم. اصولا خطای Hard Drive Not Detected به دلایل متعددی ممکن است نمایش داده شود که از مهم‌ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیمات بد بایوس (BIOS)
  • شل شدن کابل‌ها
  • عدم نصب صحیح ویندوز
  • شکسته شدن هارد دیسک
  • عدم سازگاری هارد دیسک با کامپیوتر یا لپ تاپ
  • تداخل حرف درایو یا درایو دیگر
  • خراب شدن هارد

روش های رفع خطای Hard Drive Not Detected



روش های رفع خطای Hard Drive Not Detected

حال که با علل متفاوت نمایش این خطا آشنا شدیم می‌توانیم روش حل ارور Hard Drive Not Detected را بیان کنیم. اما از آنجایی که نمایش این خطا به دلایل متفاوتی رخ می‌دهد، نمی‌توان یک راه حل قطعی برای آن ارائه داد، به همین دلیل در ادامه به مهم‌ترین و متداول‌ترین روش‌های موجود در این حوزه اشاره می‌کنیم. این موارد عبارت‌اند از:

1. تغییر فرمت درایو

اگر درایو شما از فرمت NTFS استفاده نمی‌کند بهتر است برای جلوگیری از مشکلات مختلف و دسترسی بهتر به فایل‌های خود فرمت آن را به ‌NTFS (NEW TECHNOLOGY FILE SYSTEM) تغییر دهید.

همچنین بخوانید :

2. تغییر نام درایو

یکی دیگر از علل‌ ایجاد خطای Hard Drive Not Detected نام مشابه درایو مدنظر با درایو دیگر است. برای رفع این خطا کافی است نام درایو را طبق مراحل زیر تغییر دهید.

  • Disk Management را باز کنید و برروی درایو مدنظر کلیک راست کنید.
  • گزینه Change Drive Letter and Paths را انتخاب نمایید.
  • حال در صفحه پیش رو درایو با یک حرف لاتین نمایش داده می‌شود که می‌توانید نام آن را با گزینه change تغییر دهید.

علت نمایش خطای Hard Drive Not Detected



3. بروزرسانی درایوها

اگر در کنار درایو هارد دیسک خود در Disk Management یک علامت تعجب زرد رنگ دیدید به این معنا است که درایور هارد دیسک شما نیاز به آپدیت دارد. برای آپدیت درایورها کافی است به Device Manager بروید و برروی گزینه Disk drives کلیک نمایید. حال باید بر روی درایو مدنظر خود کلیک راست کنید و گزینه آپدیت را بزنید. سپس Search automatically search for driver software online را انتخاب نمایید و صبر کنید تا بروزرسانی به طور کامل انجام شود.

همچنین بخوانید :

4. اسکن بدافزارها

گاهی به دلیل وجود بدافزارها یا همان ویروس‌ها، هارد شما شناسایی نمی‌شود. برای حل این مشکل باید یک آنتی ویروس معتبر و کاربردی نصب کنید و صبر کنید تا درایوهای شما را اسکن کند و در صورت شناسایی بدافزار، آن را حذف کند.

5. رفع ایرادات مختلف در بایوس

اگر مشکل از تنظیمات بایوس کامپیوتر شما باشد کمی رفع آن برای افراد غیر متخصص سخت خواهد بود. اما به طورکلی برای رفع مشکلات هارد دیسک که مربوط به بایوس است باید در ابتدا فعال بودن هارد دیسک را در بایوس بررسی نمایید. اگر فعال بود به سرغ گزینه‌ی بعدی یعنی آپدیت بایوس می‌‌رویم و آن را به آخرین نسخه موجود آپدیت می‌کنیم. اگر این راهکار نیز پاسخگو نبود باید تنظیمات بایوس را به حالت پیش فرض بازگردانید.

همچنین بخوانید :

رفع ایرادات سخت افزاری برای رفع خطای Hard Drive Not Detected



6. رفع ایرادات سخت افزاری

همانطور که اشاره کردیم یکی از علل نمایش خطای Hard Drive Not Detected عدم اتصال درست سیم‌ها و کابل‌ها است. به همین دلیل بهتر است قبل از هر کاری اتصالات کامپیوتر خود را بررسی کنید و از اتصال درست آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. (البته اگر سیستم شما دارای گارانتی است بهتر است از بازکردن قطعات خودداری کنید تا گارانتی شما باطل نشود!)

با این حال اگر تمامی احتمالات نرم افزاری و کابل‌های اتصال را چک کردید و این مشکل رفع نشد؛ احتمالا هاردتان دچار مشکل شده و باید به فکر تهیه‌ی هارد جدید باشید.

همچنین بخوانید :

سخن پایانی

طی این مقاله سعی کردیم به طور کامل آموزش رفع خطای Hard Drive Not Detected  را ارائه دهیم. در آخر نیز پیشنهاد می‌‌کنیم اگر با راهکارهای ساده نتوانستید هارد دیسک خود را شناسایی کنید، حتما با یک متخصص مشورت کنید تا اطلاعات ارزشمندتان از دست نرود.

منتخب کاربران

source

توسط